Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5987 ggr
Maja
2009-07-01 00:01

Myrorna äter pionknopparna!

Hej!

Vi har en fin pionbuske i vår trädgård som började få lite knoppar för ett par dagar sedan. Den är knappt en meter i diameter och har ljusrosa blommor, vet tyvärr inte vilken sort det är.

Hur som helst så har det dykt upp ett litet problem som stavas: m-y-r-o-r.

De klättrar upp till knopparna och äter upp dessa så att det knappt blir några blommor! En stackare har lyckats slå ut, men de andra knopparna är fyllda med små myror som tuggar sönder dem.

Vad bör man göra? Det är så synd när de förstör en sådan pass vacker blomma!

Vet inte om jag lade den i rätt kategori, ändra i så fall! :)

Annons:
Bjornen
2009-07-01 10:03
#1

Myror kan ibland bli lite för intensiva med slickandet av det söta sekret som utvecklas på knopparna och det kan leda till att knoppen torkar ihop och slår inte ut. Vanligast på mera senblommande sorter som t.ex. luktpioner.

Kanske matning med sockerlösning i en annan riktning kan minska deras intresse för pionerna ?

ginnan
2009-07-01 13:06
#2

Jag fick av min syster höra att myror måste till för att knopparna på pionerna skall öppna sej, annars slår de aldrig ut, det hade hon hört för många år sedan. Själv har jag många pioner som blommar för fullt, kollade om det fanns myror på knopparna och på varje knopp kröp det myror. Så om det är en sägen eller verklighet får någon annan svara på.

Bjornen
2009-07-01 13:11
#3

Mindre mängd myror är det som regel på bondpion och luktpion men mera sällan på olika sorter av dillpion och rosenpion. Även svavelpionen eller hybrider med svavelpion har sällan myror på knopparna. Samma sak gäller även buskpioner.

Luktpionknoppar kan torka bort som jag tror beror på myrornas för intensiva slickande.

Maja
2009-07-01 13:43
#4

Tack för svaret! Jaha, att de behövdes visste jag inte! Nu har man lärt sig något nytt! =)

#1 - Ska man istället lägga någonting nedanför pionen? Saft, sockerlösning eller liknande? :)

Upp till toppen
Annons: