Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 20658 ggr
rogerth
2009-07-12 18:01

Angrepp på Stockrosor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bladen på mina Stockrosor får "rostfärgade" prickar (se bild). Därefter skrumpnar bladen och faller av, så har det varit de senaste åren.

Vad är det? Vadberor det på? Kan jag göra något åt det? Är det någon som har samma problem?

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
Åsa S
2009-07-12 18:09
#1

Stockrosrost = en svampsjukdom. Ganska svår att bli av med och det är en mycket vanlig svampsjukdom, råden är ofta att ta bort de första bladen som kommer på våren och att täcka plantan med kompostjord + sedan spruta växten med medel som bromsar svampangrepp ex. atamonvatten. Tyvärr går även stockrosrost på malvor som är åt det vildare hållet så har man såna i trädgården är det nästan omöjligt att bli av med rosten + svampsporer kan ju även spridas från grannträdgårdar.

Det finns stockrossorter som sägs vara mer motståndskraftiga. Stockrosrosten kan även spridas med fröerna annars brukar ju frön ofta vara ganska fria från sjukdomar. Tyvärr tycker jag ofta att man ser stockrosplantor i handeln som redan har stockrosrost.

dolfen
2009-07-12 20:23
#2

Är malva-rost samma sak som stockros-rost, eller är det olika?

rogerth
2009-07-12 22:41
#3

Tack för informationen. Verkar vara svårt att komma undan angreppen. Kanske lika bra att avstå från Stockrosor - det ser ganska tråkigt ut till slut med ett antal gula blommor - utan blad på växten, men ska väl göra ett försök nästa år enligt de råd jag fått.

Är det någon som har ytterligare tips och råd vore det intressant att höra?

"Var dig själv - det finns så många andra"

Upp till toppen
Annons: