Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Angrepp på Stockrosor!

2009-07-12 18:01 #0 av: rogerth

Bladen på mina Stockrosor får "rostfärgade" prickar (se bild). Därefter skrumpnar bladen och faller av, så har det varit de senaste åren.

Vad är det? Vadberor det på? Kan jag göra något åt det? Är det någon som har samma problem?

Anmäl
2009-07-12 18:09 #1 av: Åsa S

Stockrosrost = en svampsjukdom. Ganska svår att bli av med och det är en mycket vanlig svampsjukdom, råden är ofta att ta bort de första bladen som kommer på våren och att täcka plantan med kompostjord + sedan spruta växten med medel som bromsar svampangrepp ex. atamonvatten. Tyvärr går även stockrosrost på malvor som är åt det vildare hållet så har man såna i trädgården är det nästan omöjligt att bli av med rosten + svampsporer kan ju även spridas från grannträdgårdar.

Det finns stockrossorter som sägs vara mer motståndskraftiga. Stockrosrosten kan även spridas med fröerna annars brukar ju frön ofta vara ganska fria från sjukdomar. Tyvärr tycker jag ofta att man ser stockrosplantor i handeln som redan har stockrosrost.

Anmäl
2009-07-12 20:23 #2 av: dolfen

Är malva-rost samma sak som stockros-rost, eller är det olika?

Anmäl
2009-07-12 22:41 #3 av: rogerth

Tack för informationen. Verkar vara svårt att komma undan angreppen. Kanske lika bra att avstå från Stockrosor - det ser ganska tråkigt ut till slut med ett antal gula blommor - utan blad på växten, men ska väl göra ett försök nästa år enligt de råd jag fått.

Är det någon som har ytterligare tips och råd vore det intressant att höra?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.