Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 11119 ggr
Maria
2009-07-20 21:33

Flytta perenner

Detta är vår fjärde sommar med huset och trädgården. Jag har planterat med liv och lust och nu börjat inse att en del plantor står för tätt eller har hamnat bakom någon högre sort osv.

Nästa stora projekt är flyttning och gallring.

Då till min fråga. Perenna växter som alunrot, liljor, astilbe, örter, mindre buskar m.m när kan man flytta dessa? Är det olika regler för varje sort? Höst/vår?

Jag är jättetacksam för tips.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
ikna
2009-07-20 21:44
#1

De som blommar tidigt på våren, brukar jag flytta på hösten och de som blommar senare flyttar jag på våren.

anki1
2009-07-20 21:48
#2

Hmm jag brukar flytta om mina växter lite hur som helst. Det brukar gå bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ikna
2009-07-20 22:07
#3

Om man flyttar en perenn som ska blomma i maj eller juni, kan blomningen utebli det året om man flyttar den i april. Samma med en perenn som ska blomma i september och man flyttar den i juli/aug. Annars går det självklart bra att flytta dem när som helst.

Maria
2009-07-20 22:46
#4

OK, jag får försöka att sortera efter blomning och göra så gott det går.

Tack för svar…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Luccy
2009-07-21 13:47
#5

Jag gör som anki1, flyttar när det finns behov. Väntar dock om det går till efter blomning för den är ju synd o störa. Är det mkt sol, skydda växten men en liten korg som skydd kanske o vattna redigt på kvällarna.

Annars är nog den så kallade gyllene regeln att ändra på plantorna under viloperioden, höst eller vår.

Bjornen
2009-07-21 21:32
#6

De flesta växter flyttas bäst på hösten-senhösten. På hösten kan plantor stå uppgrävda flera dagar utan att skadas. Medan samma plantor kanske dörr efter en halv dag ovan jord. De behöver mycket mindre vattning om de finns på sin rätta plats redan under hösten och jorden packar sig bra under höstregnen och plantor ligger i beredskap att börja vääxa bara tjälen går ur jorden. Höstblommande växter flyttas efter blomningen och plantering kan göras hela hösten tills tjälen går ur.

Buskar bör omplanteras under sin lövfria period men perenner kan lättare flyttas även under sommaren, men det betyder mycket vattning och kanske skuggning från intensiv sol. Sommarplantering gör ju att växtens tillväxt hämmas och blomningen undr året blir säre som också kan ge sig till känna även kommande år.

Annons:
Luccy
2009-07-21 21:44
#7

Jag brukar förvara perenner som inte fått sin plats i skugga i rejäl kruka o vattna vid behov. Mina växter har klarat det bra, oavsett när jag gräver upp dom. Att spara all flytt till rätt period är vanskligt för mig rätt vad det är så har det blivit för kallt eller man glömmer bort.

Upp till toppen
Annons: