Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Dåligt år...

2009-07-13 15:12 #0 av: Bondbruden

Vill bara berätta om mitt trädgårds år i år...

inge viadare det inte.

Rådjuren åt upp:

Rosorna, studentnejlikorna, astrarna, jordgubbarna, kärleksörten, floxen och mycket mer.

gurkan och morötterna kom aldrig upp, tomaterna är taniga och små...

inte mitt år direkt.

Lotta

Anmäl
2009-07-13 15:47 #1 av: Anders 50

Förstår om du är besviken. Och inte är det lätt att göra nåt åt det utom inhägnad eller blyförgiftning. 

Jag bor mitt i skogen med en massa rådjur runt tomten men har aldrig blivit av med en knopp ens, bara fallfrukt på hösten.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anmäl
2009-07-13 16:16 #2 av: Bondbruden

Och vilken tur du har, jag bor 6 km från samhället och här kryllar det av rådjur....

Anmäl
2009-07-14 12:44 #3 av: [Asta]

Jag bor inne i en stad och får ändå in rådjur. De är hemska! I år har vi inte haft dem här ännu tack och lov.

Det har inte gått så bra här heller. Undrar om dt var för kallt fram till midsommar? Knappt ett enda av mina direktsådda frön har grott. Jag som hade tänkt mig så mycket blommor!! Mycket grönska har det dock blivit ändå, det ser ogräset till!

Anmäl
2009-07-15 11:19 #4 av: Bondbruden

Nu har jag skaffat Rå dör eller vad det heter och det lucktar apa, men all min sallad är kvar i allafall.....

Anmäl
2009-07-15 11:52 #5 av: Åsa S

Hos mig äter rådjuren bara trädgårdsmålla och brukar lämna resten så trädgårdsmålleodlingen har kompostgaller runt sig.

Det jag mest väntar på är när vildsvinen kommer och tuggar i sig, förra året var de och bökade lite vid jordärtskockorna men hittills har vi ju klarat oss men en av grannarna fick gräsmattan uppbökad. Tror våran hunds skällande när hon ser dem i trädgården skrämmer bort dem.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.