Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3361 ggr
Tin-Tin74
7/7/09, 9:04 AM

Kan jag flytta?

Jag har gamla rabatter sen "Hedenhös" som jag gärna skulle vilja fräsa om och jordförbättra. Inga problem med det i och för sig men jag vill behålla lite av växterna, bl a Rosor och typ kungsliljor. Jag har ett hörn i grönsakslandet som blev över när jag sådde i våras.

Min tanke är nu att flytta de växter jag vill spara tillfälligt till grönsakslandet, be gubben min att köra över rabatten med jordfräsen, och sedan flytta tillbaka mina gamla fina växter till rabatten.

Skulle detta funka, tror ni?

Jag har inte gröna fingrar så jag känner att jag måste fråga först…

Annons:
Bjornen
7/7/09, 10:26 AM
#1

Buskar och Rosor bör endast flyttas under den lövfria perioden och hösten är allra bäst. Perenner kan flyttas när som helst under året vid svalare och fuktigare väder. En flyttning under hösten.senhösten kan plantor stå oplanterade flera dagar utan problem.

Om rabatten innehåller mycket ogräs försvinner inte dessa utan de slås sönder så att det blir flera plantor av dem. Oftast är en jordfräsning ett sätt att öka ogräsets utveckling. Men en jordfräsning och trädesbruk under sommaren med uppdragning av alla rotyogräs ett enkelt sätt att rensa rabatten. Men kanske mera arbetskrävande.

Själv skulle jag rensa området för hand med hackkrok, grep och spade med noggrann ursortering av rötter. Då kan plantorna återplanteras mycket snart efter bara rotslagning.

Joline
7/7/09, 10:34 PM
#2

Begrepp-förtydligande… Skäms

rotslagning och att jordslå

Bjornen
7/7/09, 11:29 PM
#3

rotslagning och jordslå = att plantera tillfälligt geom att bara lägga lite jord kring rötterna eller möjlign gräva ner dem i en tillfällig grop.

Joline
7/8/09, 8:56 PM
#4

Aha, Så klart! Tack

Upp till toppen
Annons: