Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 17735 ggr
[Asta]
2009-07-08 10:35

Vad är det för ogräs?

Har tagit några bilder på några av mina oändliga ogräs. Man kan ju ändå inte låta bli att undra vad det är? Här är fyra olika sorter. Någon som vet vad det är jag har i trädgården?

Ogräs1

Ogräs 4b by you.

Ogräs 4a by you.

Ogräs 2

Ogräs 1a by you.

Ogräs 1b by you.

Ogräs 3

Ogräs 3 by you.

Och så ogräs 4

Ogräs 2 by you.

Annons:
Anders 50
2009-07-08 11:08
#1

Ogräs nr 2 kan jag namnet på. Den kallar vi här för svinmålla. Den brukade plockas till grisarna, därav namnet.  Ryck upp den innan den fröar av sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
2009-07-08 12:25
#2

1. knölklocka

2. Någon underart av svinmålla

3. Nattljus (mera odlad tvåårig växt som används som medicinalväxt). Oklart vilken av två art. Bilden är inte helt tydlig då det krävs att veta om rosetbladen är i markytan eller några cm ovan markytan.

4. kålmolke

[Asta]
2009-07-08 13:16
#3

Vad roligt! Att få veta vad det är alltså. Så det finns olika svinmållor. Jag har sett en annan variant och trodde därför inte riktigt att detta var svinmålla.

Nr 3 tror jag nog man kan säga har rosetten i markytan. Bladen börjar i princip i markytan. Googlade på nattljus och vi har sådana i andra delar av trädgården så det är säkerligen frö från dem. Bara att jag kände inte igen dem. De andra nattljusen är ju så stora.

Kålmolke hade jag aldrig hört talas om.

Åsa S
2009-07-08 13:18
#4

Kålmolke kallas även mjölktistel.

Svinmålla kan man äta det är en släkting till spenaten.

Halvdansken
2009-07-08 13:28
#5

Björnen, vad visar detta på för typ av jord?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-07-08 13:36
#6

Kålmolke (Sonchus oleraceus) är ettårig medan åkermolke (S. arvensis var. arvensis) är flerårig. Ett vanligt namn på åkermolke är mjölktistel (efter den vit mjölksaft som är mycket tydlig hos åkermolke). Den vita mjölksaften finns hos alla Sonchus men är tydligast hos åkermolke (mjölktistel).

Annons:
Bjornen
2009-07-08 14:40
#7

Alla visar sig vanligen på lite fetare trädgårdsjord och gärna lite tyngre jord, men knölklockan växer överallt.

 4. Skulle också kunna vara liknande arten svinmolke (inte riktigt lika vanlig som kålmolke) men är ännu i för tidigt utvecklingsskede för att avgöra.

[Asta]
2009-07-08 14:47
#8

Vete tusan vad vi har för jord, den är brunGlad. Mycket daggmaskar har vi i alla fall. Var man än gräver så får vi mängder med daggmask.

Jag har inte hunnit med att rensa i landen i år för vi håller på att renoverar inomhus så det finns massor med ogräs. Det värsta är att jag har frösått lite blommor också så jag är lite rädd att dra upp sådana istället när jag väl rensar.

Halvdansken
2009-07-08 16:32
#9

Asta. Just ogräs kan ge mycket bra indikationer på vilken typ av jord man har.

Vi har tex mycket nässlor, tistlar och snärjmåra. Det betyder ofta lera (tung jord) med högt ph och en hel del kväve.

Det är viktigt att veta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2009-07-08 17:51
#10

Vi har också massor av nässlor! Och kirskål. Och maskrosor. Och parksallad. Och ännu flera sorter som jag inte känner till. Vi kanske skulle ha en ogrästråd här där man lägger in bilder på olika ogräs. Det är svårt att hitta bilder på ogräs som inte är färdigväxta.

Anders 50
2009-07-08 19:48
#11

Här är svinmållan inte så noga med vad den växer i. Det duger med sand och grus, och stora och mäktiga blir de.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pyromanen
2009-07-08 20:18
#12

mållan är god!  lagas som spenat.

Halvdansken
2009-07-09 12:08
#13

Ogrästråd är en god ide. Jag har också svårt att skilja på allt ibland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Seglarina
2009-08-15 22:35
#14

#12 Går det bra att använda stor målla eller ska man ta dom små (som med nässlor)?

Bjornen
2009-08-16 10:00
#15

Mållor kan användas med små blad eller stora. Blad som har varit utslagna länge är inte så goda som mera nyutslagna. Många mållor använde man även fukterna (och blommorna) för att blanda i mjölet. I bland annat Sydamerika används en eller flera mållartor  som sädesslag.

anki1
2009-08-16 22:27
#16

Allt det där stämmer in på min  jord, jag visste ju rdan att jag har lerjord. Det är ursprungligen en gammal kohage.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: