Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

identifiernings och placeringshjälp!

2009-06-24 15:45 #0 av: lisette

min son fick en växt av min vän när han föddes. jag har givetvis glömt bort vilken sort det är.

två år har gått och den har varken blommat eller växt något. enligt vännen ska det bli blåa blommor på den.

1. vad är det för blomma/växt? jag är så dålig så jag vet inte ens vad jag ska kalla det. =)

2. är den felplacerad nu? står mot norr tillsammans med en annan blomma/växt (den med vita blommor på sista bilden)

3. hur ska den placeras och hur vill den vårdas för att bli fin?

lite olika bilder för att hjälpa identifiering. säg till om andra bilder behövs!

Anmäl
2009-06-24 15:46 #1 av: lisette

bild två

Anmäl
2009-06-24 15:47 #2 av: lisette

bild tre. här syns även den andra växten och givetvis kirskålen. :S

Anmäl
2009-06-24 15:53 #3 av: Åsa S

Ser ut som en rhododendron en typisk surjordsväxt som står alldeles för nära en schersmin. Rhododendron vill ha jord med lågt pH och gärna lite halvskugga.

Anmäl
2009-06-24 17:47 #4 av: Halvdansken

Eller en Azalea, men den ska ha precis samma vilkor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2009-06-24 18:12 #5 av: lisette

#3 nej det stämmer. det är en rhodedendron! att ett namn ska vara så svårt att komma på. TACK!

hur vet jag hur lågt ph jorden ha då? halvskugga kan bli svårt att hitta i min trädgård, men vi får väl ta och hitta lämpligt ställe.

är det lätt att flytta en växt?

Anmäl
2009-06-24 19:02 #6 av: Bjornen

Rododendron har ett ovanligt litet rotsystem och är lätt att flytta. De vill ha mycket porös jord och lämpligen blandas okalkad torv i jorden där den ska placeras.

Anmäl
2009-06-24 20:01 #7 av: lisette

de kan bli stora va? tänker på ytan omkring. giftig för djur?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.