Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2061 ggr
rogerth
2009-07-06 11:23

Vad heter växten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilderna kom inte med i mitt förra inlägg Rynkar på näsan vet inte varför.

Vad jag undrar är om någon känner till denna växt av arten Incarvillea. Jag skulle vilja veta det exakta namnet. Växten har s.a.s. gått i arv och moderplantan torde vara minst 80-90 år gammal.

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
Bjornen
2009-07-06 14:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Flyttad bild på blomman

Bjornen
2009-07-06 14:23
#2

Det är den gamla odlade arten av Incarvillea mairei (praktinkarvillea) och är mycket tåligare än den numera odlade Incarvillea delavai (rosenincarvillea). Du ska vara rädd om den eftersom de inte finns i handeln nu. Om du har gott om den är jag intresserad att köpa en liten planta (rot).

rogerth
2009-07-08 01:36
#3

Stort TACK Björnen, det är alltid kul att veta det rätta namnen på de växter man har, speciellt den här där moderplantan kommer från min farmor Jenny Kristina och sedan genom genom min far. Var farmor fått tag i den vet jag tyvärr inte. Hon föddes i Furuby, Kronobergs län, 1883. Fick en tjänst och flyttade till Lönsås, Östegötlands län, där hon gifte sig 1905 och levde hela sitt liv.

Ja Björnen, jag är rädd om den här växten Förra året satte jag frön och har nu ett antal nya plantor på tillväxt.

Visst kan du få tillgång till någon/några rötter. Hur det ska gå till med frakt och liknande är jag inte insatt, men är väl rutin för er som håller på med växter mer eller mindre som "proffs" Flört. Du får väl förklara och ge mig kunskap och instruktioner. Hör av dig.

PS. Vad står Incarvillea för - finns någon svensk översättning. DS

Mvh /rogerth

"Var dig själv - det finns så många andra"

Upp till toppen
Annons: