Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Vad heter växten?

2009-07-06 11:23 #0 av: rogerth

Bilderna kom inte med i mitt förra inlägg Rynkar på näsan vet inte varför.

Vad jag undrar är om någon känner till denna växt av arten Incarvillea. Jag skulle vilja veta det exakta namnet. Växten har s.a.s. gått i arv och moderplantan torde vara minst 80-90 år gammal.

Anmäl
2009-07-06 14:17 #1 av: Bjornen

Flyttad bild på blomman

Anmäl
2009-07-06 14:23 #2 av: Bjornen

Det är den gamla odlade arten av Incarvillea mairei (praktinkarvillea) och är mycket tåligare än den numera odlade Incarvillea delavai (rosenincarvillea). Du ska vara rädd om den eftersom de inte finns i handeln nu. Om du har gott om den är jag intresserad att köpa en liten planta (rot).

Anmäl
2009-07-08 01:36 #3 av: rogerth

Stort TACK Björnen, det är alltid kul att veta det rätta namnen på de växter man har, speciellt den här där moderplantan kommer från min farmor Jenny Kristina och sedan genom genom min far. Var farmor fått tag i den vet jag tyvärr inte. Hon föddes i Furuby, Kronobergs län, 1883. Fick en tjänst och flyttade till Lönsås, Östegötlands län, där hon gifte sig 1905 och levde hela sitt liv.

Ja Björnen, jag är rädd om den här växten Förra året satte jag frön och har nu ett antal nya plantor på tillväxt.

Visst kan du få tillgång till någon/några rötter. Hur det ska gå till med frakt och liknande är jag inte insatt, men är väl rutin för er som håller på med växter mer eller mindre som "proffs" Flört. Du får väl förklara och ge mig kunskap och instruktioner. Hör av dig.

PS. Vad står Incarvillea för - finns någon svensk översättning. DS

Mvh /rogerth

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.