Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

Clematis Multi Blue

2009-07-08 18:31 #0 av: Mingo

Hej - köpte för någon vecka sedan två st Clematis Multi Blue och den ena började blomma häromdagen och igår slog även den andra ut. Nummer 2 ser inte alls likadan ut inne i mitten utan har en vinrödaktig "tuss" där den andra har en vitgul ....  finns det FLERA SORTER av en och samma sort så att säga ???

Anmäl
2009-07-09 01:20 #1 av: Branneli

Sök på "klematisbilder", så finns det 2 bilder av "multi blue", som precis slagit ut.... Ska leta bland mina foton om jag har fler Glad

Anmäl
2009-07-09 01:23 #2 av: Branneli

Så här såg busken ut häromdagen. De flesta blommorna "sjunger på sista versen", men nya är på gång !!

Anmäl
2009-07-10 13:09 #3 av: Woodland

Ibland kan växterna vara felmärkta.  På Plantagen köpte jag en "Ville de Lyon" och den visade sig vara en Hagley Hybrid.  Den är vacker och faktiskt bättre på sin plats än en "Ville de Lyon" hade varit.  Så det blev bra!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2009-07-10 14:41 #4 av: Mingo

Undrar då vad den andra kan  heta :))

Anmäl
2009-07-10 14:49 #5 av: Woodland

Gissa på "The President" en Clematis av 'Jackmanii' x Clematis patens frö.  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2009-07-10 16:57 #6 av: Bjornen

4 liknar President.

Anmäl
2009-07-11 16:51 #7 av: Joline

President`ens blommor är större än Multi Blues. Jämför storleken...

Anmäl
2009-07-11 17:10 #8 av: Mingo

Ja dom är större ....   De såldes på extrapris 59 kronor st för båda - men som Multi Blue ....

Anmäl
2009-07-11 23:00 #9 av: Margareta

Jag har också en MultiBlue som precis blommat tillsammans med min ros Mme Alfred Carriere

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-07-12 00:08 #10 av: kerstinjo

Min klematis har alltid blommat med ganska små blommor. Men i år slog den till med assiett-stora blommor.

Anmäl
2009-07-12 17:42 #11 av: Luccy

Clematis Multi Blue, kommer från President, det är tyvärr väldigt vanligt att den återgår till sitt ursprung.

Måste du ha 2 exakt lika, eller är det kanske fint även med olika?

Anmäl
2009-07-12 17:48 #12 av: Bjornen

Tyvärr är det ganska vanligt med felmärkning och de flesta klematis är omöjliga att sortbestämma utan blommor.

Anmäl
2009-07-12 22:57 #13 av: Mingo

Nejdå - det gör absolut ingenting - de är vackra båda två  :)))

Anmäl
2009-07-12 22:59 #14 av: Mingo

Här Multi Blue

Anmäl
2009-07-12 23:06 #15 av: Joline

#9   Vad ljuvligt med vita rosor till blå klematis!

Anmäl
2009-07-13 13:14 #16 av: Margareta

#15 Det var så jag tänkte när jag samplanterade dem. Ett tag var jag orolig att de inte skall blomma samtidigt - klematisen blommade så tidigt - men det löste sig.

Jag satte en Alpklematis i samma rabatt - den blommade första sommaren men kom inte tillbaka året efter.

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2009-07-14 15:06 #17 av: Mingo

Men den kommer kanske nästa år då #15 !!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.