Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

Växtzoner

2009-06-30 14:22 #0 av: Woodland

Finns det en internetkälla där man kan hitta internationella växtzoner och "översätta" dessa till svenska förhållanden?  Jag antar att Europa är kartlagt men USA och Fjärren Östern osv?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2009-07-01 09:47 #1 av: Bjornen

Hela världen är indelad i 12 växtzoner, där zon 12 är vid ekvatorn och zon 0 vid polerna. I den zon indelning har Sverige zonerna 4-6.

Den svenska zobindelningen omfattar 8 växtzoner och fjällområdena. 

Anmäl
2009-07-01 16:02 #2 av: flaxss

enligt ''världszonen'' ligger min trädgård i zon 7-6. och milda områden längs kusterna som bara får min temp på -10c -15c  ligger i 8-7.

Anmäl
2009-07-01 16:02 #3 av: flaxss

Länk (vet inte varför jag fick dubbellänk)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardiness_zone

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardiness_zone

Anmäl
2009-07-03 13:01 #4 av: Woodland

Tack så mycket!  Jag bor i zon 7 enligt införmationen!

Cool

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.