Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 16571 ggr
Woodland
7/4/09, 1:52 PM

Kaprifol

Bohusläns landskapsblomma är kaprifol.  Är det någon skillnad på "vild kaprifol" och "äkta kaprifol"?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[bejan]
7/4/09, 2:53 PM
#1

Ytterligare en fråga på kaprifol. Jag klippte ner vår kaprifol efter blomningen förra våren. Den fick då åxå en ny klätterställning. Ett par av de nya skotten dar dragit iväg som bara den med har inga sidogrenar. Blir det sidogrenar om jag klipper den?

Bjornen
7/5/09, 11:52 AM
#2

Vildkaprifol (Lonicera periclymenum) är bohusläns landskapsblomma och har oftast lite färggrannare blommor (gulröd) än äkta kaprifol (L. caprifolium) med sina ljusgula blommor. Äkta kaprifol blommar något tidigare och doftar lite starkare än vildkaprifolen. Som regel är vildkaprifolen lite tåligare både för klimat och växtbetingelser än äkta kaprifol. Zonbeteckningarna kan dock vara lite vilseledande när det gäller kaprifol.

rifla
7/5/09, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ville visa min doft kaprifol hur den med hjälp av hönsnät slingrar sig så fint runt en asp i trädgården. det är 5 år sedan jag planterade den där och jag har inte gjort något med den alls.

Woodland
7/5/09, 2:52 PM
#4

Björnen-

Växer äkta kaprifol vild  i Sverige?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/5/09, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bejan -

Bara ansa!  Kaprifoler är tuffa växter.

Jag har flera sorter.  Här kan du se två som är över 20 år.  Jag klipper ner dem så att de blir som buskar.  Dessutom har jag en vild kaprifol som är 36 år med en vriden stam som är jättevacker.

Bild - kap till vänster av dörren

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/5/09, 2:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bejan -

En vid foten av wisteria.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Bjornen
7/5/09, 3:22 PM
#7

Äkta kaprifol kommer från sydöstra Europa och Kaukasus men kan ibland finnas förvildad ellr kvarstående.

lislena
7/6/09, 2:22 AM
#8

Vad glad jag blir….då har jag ju en massa kaprifolbuskar på slänten bakom mitt hus…som är utblommade för länge sedan nu…men det luktade så gott när dom blommade och jag visste inte vad det var för sort, men nu vet jag….Glad

mara
7/6/09, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här växer en kaprifol som har "ekblad" vid basen. När slingorna blir lite längre kommer vanliga blad. Vad är det för konstig sort? Blommorna är ljusgula, men doftar inte riktigt lika mycket som den vanliga

Bjornen
7/6/09, 2:11 PM
#10

Ofta har vildkaprifolen flikiga neder blad och ibland har de blekare blommor med mest gult.

[Asta]
7/6/09, 5:44 PM
#11

I våras klippte jag ner en av våra kaprifoler så att där var bara en stam och några pinnar kvar längst ner. Jag tänkte att den inte skulle hinna växa så mycket i år. Den växer helt galet. Vi måste upp med en ny klätterställning till den. något som jag hade trott kunde vänta till nästa år. Så uppenbarligen tål de att klippas ner!!

Woodland
7/6/09, 11:51 PM
#12

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KurtB
7/7/09, 12:54 AM
#13

Jag har på skogstomten i norra Halland vad jag tror är vildkaprifol, för det är  ekblad vid basen som visas på bilden #9.  Jag har trott att det var skogstry.  Den växer ohejdat mycket! Jag brukar kalla den för lianen för den kryper över stock och sten och upp i träden.  Jag har låtit ett par gamla halvdöda träd stå kvar för fågel och insektslivet. Dessa träd har bara lite spretiga grenar här och där och i toppen.  Uppskattningsvis är dessa träd ca 10 m.

Lianen har nu klättrat upp runt stammen och bildat en blommande krona på de gamla träden. Antar att de sökt sig upp för att få så mycket ljus som möjligt.  När jag läser om kaprifol står det att de blir 2 m …..  Ska försöka ta ett foto och visa. Blommorna är svagt gula, knappt någon röd antydan. De doftar mycket gott.

Eftersom det finns fästingar i området försöker jag hålla denna 'lian' inom rimliga gränser.  Växtkraften gör att den är mycket lätta att snubbla på när den täcker både  stock och sten i kuperat landskap. Jag beskär lianen kraftigt varje år.

Annons:
Lalka
7/11/09, 5:42 PM
#14

När klipper ni ner? Efter blomning?

Om jag förstått rätt kan den äkta kaprifolen (iaf) få röda bär, ska jag isf klippa ner efter bären?

Jag underminerade den "äkta" kaprifolen vi har. Första året som husägare var jag inte riktigt beredd på att den nästintill skulle överta verandan. ^.^ Helt plötsligt fick jag en hibuskusbuske jag måste flytta, men det väntar jag med tills jag klippt ner kaprifolen. Men kan inte riktigt påstå att den luktar så mycket… o.O

Woodland
7/11/09, 8:29 PM
#15

#14

När klipper ni ner?

Vår, höst

Efter blomning?

Ja det går bra.

Om jag förstått rätt kan den äkta kaprifolen (iaf) få röda bär, ska jag isf klippa ner efter bären?

Det går bra det också!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
7/12/09, 12:25 AM
#16

För förlust av så lite som möjligt av nästa års blomning bör de beskäras direkt efter blomning.

OleaViola
8/1/09, 11:02 AM
#17

En liten putt på denna tråd med en ny fråga vill gärna till nästa år ha en kaprifol på min balkong nu undrar jag om det funkar och i så fall vilket sorts kärl behöver den ha…… Tacksam om någon vill hjälpa mig

Upp till toppen
Annons: