Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 9912 ggr
Starfall
2009-07-09 19:23

Vad är detta för buske?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det är så att jag hittade idag en buske i ett hörn av trädgården där det är lite vildvuxet av lupiner, humle, ormbunkar och nässlor. Därför är det inte ofta någon går dit. Men idag gick jag dit ändå, och fann då denna underbart vackra lommande & doftande buske. Förra året såg jag den också, men då var den endast hälften så stor och blommade inte. Jag blev väldigt förvånad när jag såg den idag, översållad av hundratals gräddvita, väldoftande blommor.

Jag frågade pappa om busken och han berättade att när vi flyttade hit för ca 18 år sedan fanns det en hel häck av denna underbara buske. Men av okänd anledning dog den bort efter några år så pappa sågade bort den. Först nu tog den sig igen och är nu väldigt stor. Pappa blev väldigt glad över att busken klarat sig och nu hoppas vi på att den breder ut sig mer. Ingen i min familj har den blekaste aning om vad det är för en växt.

Är det någon som vet vad växten heter? =)

Kramar/carro

Annons:
Heart
2009-07-09 20:36
#1

Hej!

Det är en schersmin, förmodligen en smultron schersmin.

Mina buskar förökar sig genom fröer, bara i år har jag samlat ihop från fyra olika ställen. De har nog stått på sina platser ett tag men ibland kan det ta ett tag innan jag upptäcker dem bland annan grönska.

De är ljuvliga.

Bjornen
2009-07-09 23:26
#2

En schersmin är det och jag gissar på äkta schersmin. Det finns många olika varianter av schersmin som är svårbestämda. Äkta schersmin är den mest högresta. Smultronschersmin luktar starkt av smultron. Normalt talar man om äkta. smultron och norrlandsschersmin när det gäller de som finns i handeln idag. Förr fanns det flera sorter och de är svåra att bestämma. Jag rekommenderar som Uppsala botaniska trädgård har dem märkta Philadephus ssp. =schersmin.

Starfall
2009-07-10 02:22
#3

Tack så jättemycket för era svar! Glad

#2 Sökte på internet och tittade på bilder. Jag tror det är äkta schersmin! :) Tusen tack :)

Upp till toppen
Annons: