Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdens byggprojekt

singel istället för rabatter - hur göra?

2009-07-22 17:25 #0 av: lisette

vi har rabatter runt huset som inte sköts och jag har därför grävt bort en del jord. tanken är att det ska lägga singel där så vi slipper rensa ogräs.

hur ska man förbereda? har tänkt köpa markduk och lägga där, sedan singel på.

men sen då? det kommer ju att komma luftburna ogräs, kan man bespruta med något?

andra saker man ska tänka på?

har ni tips om kant"sten" som håller singeln inne som inte är allt för svindyr? behöver inte vara sten, utan även annat går bra.

Anmäl
2009-07-22 20:57 #1 av: MaMaMade

Heeejjjj...funderar på samma sak! Ryggen tillåter inte en massa öppen jord m ogräs längre. Jag tänker iaf satsa på en rejäl kant i sten när det bär till. Har en klematis i mitten i rabatten som vi ska börja med. Den ringar vi in m kantsten o planterar ngt halvhögt runtomkring.

Sedan får det bli lite betongringar i olika storlekar för ett par pioner o kanske ngn ros ed. Runtomkring täcker vi m markduk o fyller på m singel ovanpå. Utan jord på duken tror jag inte att ngt ogräs får alltför mkt fäste.

Anmäl
2009-07-23 22:38 #2 av: Solaika

På Bauhaus finns det fina kantstenar för 5-10:- styck. Det har vi satt i en av våra rabatter som gränsar mot grannens.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.