Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 11227 ggr
Woodland
7/22/09, 3:20 PM

Silverek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skriver detta för någon i växtzon 1 -2.  Tipset är kanske något för dig.

Ettåringen silverek är en sådan vacker växt och jag blev fascinerad av dess bladfärg.  Min stora experimentlusta drev mig att försöka övervintra några.  Jag lyckades med flera av dem.  Bilden  till höger är av en som är 5 år gammal  och mäter 1 meter x 90 cm!  Jag klipper av blommknopparna (små gula korgblommor i knippe).  De är också vackra men det är bladverket jag vill framhäva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Grodan77
7/22/09, 3:45 PM
#1

Ja, de är jättefina, men du övervintrade dem inne eller???? vET ATT MIN SVÄRMOR BRUKAR STÄLLA IN SINA I KÖKSFÖNSTRET ÖVER VINTERN O DE KOMMER FINT IGEN PÅ VÅREN.

dolfen
7/22/09, 7:02 PM
#2

Jag lät silverek stå kvar i rabatt (för ett antal år sedan). (Zon 1)

Har för mig att de blommade först andra året.

Jag tror jag satte något annat där det 3:e året.

flaxss
7/22/09, 8:16 PM
#3

Silverek övervintrar hos mig i skåne zon 1-2 utan problem och den blommar med gula blommor. dom odlas bara som ettåriga i sverige men är fleråriga. planterar man ut den så trivs dom i torr och lätt jord i ett varmt och soligt läge, dom är känsliga för vinterfukt.

Woodland
7/22/09, 8:23 PM
#4

Mina är kvar i rabatten från år till år.  Jag har märkt att de trivs bäst i skydd av buskar.  Buskarna bidrar antagligen till ett bra microklimat för dem. 

De brukar hålla sin grå färg genom vintern men fram på våren sjunker lövverket ner och ser förskäckligt ut.  När de ser ut som värst krafsar jag bort det som är visset och ibland geggigt och klipper ner dem rejält.  Gödslar lite och väntar.  Efter några veckor kommer de igen och blir bara vackrare och vackrare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
7/23/09, 12:21 AM
#5

Silverek växer vild på västkusten i Frankrike och Holland. Den är en tvåårig växt som normalt blommar andra året med gula blommor och därefter dör den normalt. Om den inte tillåts bilda frön kan de dock överleva längre. Den är inte en  helt utpräglad tvåårig växt men den blommar inte första året utan en köldperiod. Enstaka gånger händer det att den även i zon 6 kan övervintra men är inte vanligt. Liksom alla silverfärgade växter är vinterfukt det som skadar den mest.

flaxss
7/23/09, 2:07 AM
#6

sökte på den och läste att den var flerårig. mina har övervintrat i trädgården i 3-4år utan skydd i moränjord.

Annons:
Upp till toppen
Annons: