Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 9338 ggr
[bejan]
7/26/09, 5:15 PM

riddarsporre

vad skiljer en Kinesisk riddarsporre från en Japansk riddarsporre?

Annons:
Gunnell
7/27/09, 7:38 PM
#1

Har inte hört talas om Japansk riddarsporre faktiskt.

[bejan]
7/27/09, 11:50 PM
#2

Googla så får Du se men jag har inte insett skillnaden, kanske höjden?

Gunnell
7/28/09, 12:14 AM
#3

Jag har googlat men känner ändå inte till Japansk Riddarsporre. Skulle behöva ett latinskt namn för att hitta helt rätt.

Bjornen
7/28/09, 10:11 AM
#4

Japansk riddarsporre (Delphinum grandiflorum) är inget officiellt namn på någon växt utan någon som tolkat kinesisk riddarsporre felaktigt. Det är vanligt att folk blandar ihop Kina och Japan när det gäller Växtnamn. Kinesisk riddarsporre är en art som har förädlats mycket och det finns ett antal "mixtrade" sorter. Jag har försökt leta lite i olika botanisk sajter för att leta efter olka småarter eller underarter av huvudarten men hittar ingen information. Många växter som normalt växer i bergsområden utvecklar endemiska småarter och det är mycket vanligt med växter som växer i Kina och Japan. Det sker ingen odling av vildformer av kinesiska riddarsporrar så namnet japansk riddarsporre är med säkerhet ett brar felaktigt namn på den kinsesiska riddarsporren. Möjligen kan någon enskild odlare ha använt namnet för att skilja på de olika sorterna. De finns ju i många olika färgnyanser från klarblå-lila-rosa och vit, samt även lite olika höjder. Den ursprungliga sorten har klart blå blommor.

Kinesisk riddarsporre är en kortlivad perenn som ofta odlas som ettårig växt. Ursprungligen blommade de inte förrän andra året efter sådd men numera klarar många sorter att blomma redan första året och förlorar därigenom ofta övervintringsförmågan.

Margareta
7/28/09, 4:02 PM
#5

Jag har nog av misstag fått fatt i den "ettåriga" i mina försök att plantera perenna riddarsporrar i min blott 3 somrar gamla trädgård, för de har inte kommit tillbaka.

Jag vill ha de kraftiga perenna riddarsporrarna, vad skall jag leta efter då?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[bejan]
7/28/09, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

För 3 år sedan köpte jag 2(ev3) blommande plantor på Varsjöns plantskola (Alingsås) Jag blev förälskad i färgen. Så gick mördarsniglarna till attack så jag räddade två in i växthuset . Den tredje klarade sig Förra hösten planterade jag ut dom två  på andra platser och dom har blommat enormt så jag hoppas dom inte är kortlivade perenner för då "gråter" jag. I Våras satte jag frön och en ganska klen planta tänker blomma nu så vi får se vad som händer. Jag ska lita på Björns kunskap och knipsa knopparna så den får en chans att växa till sig

Annons:
helisa
7/28/09, 6:45 PM
#7

jag har kinesiska riddarsporrar som är sisådär 2-2½ meter i hög och ljus till normal blå i färgen, och dom sprider sig som bara den, i sommar har jag nog slängt 10 plantor som kommit upp i jordgubbslandet.

Bjornen
7/28/09, 7:16 PM
#8

Kinesisk riddarsporre blir normalt omkring 50 cm hög eller något lägre. De frösår sig lätt och är normalt kortlivade. Jag tvivlar på att #7 är någon kinesisk riddarsporre som blir så höga utan vanliga riddarsporre. Det kan vara förvillande när både vanlig riddarsporre och den kinesiska har ett sortnamn Belladonna. De gamla sorterna av vanlig riddarsporre frösådde sig lättare än de nya hybrider med större blommor.

helisa
7/28/09, 10:20 PM
#9

Jag fick min stam planta av svärmor för sisådär 10 år sen, och hon sa att det var kinesiska riddarsporrar så, men det spelar ingen roll vilken sort det är för min del, dom är underbara iaf.

Bjornen
7/29/09, 9:23 AM
#10

Kinsiska riddarsporrar har annorlunda blommor och annorlunda blad jämfört med vanliga riddarsporrar. Tyvärr har jag inga blider på någon riddarsporre och inga blommande exemplar. Riddarsporrar är svårodlade för mig då de angrips av min besvärliga snäckor.

[bejan]
7/29/09, 8:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Har gjort försök att lägga in bilden från mitt album men lyckas inte men så här ser min kinesiska riddarsporre ut ca 90 cm hög  med rudbeckia i bakgrunden och lavendel vid fötterna

[bejan]
7/29/09, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

och så här ser bladen ut

[bejan]
7/29/09, 9:14 PM
#13

Jag hade inte kunnat sova i natt om jag inte lyckats gå via mitt album och se n u kan jag sova gott

Blad från kinesisk riddarsporre

Annons:
Upp till toppen
Annons: