Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Få berberisen fin

2009-07-23 18:18 #0 av: [Asta]

Vi har en berberis i vår trädgård. När vi flyttade in var den jättestor, men också jätterisig. Det gick liksom inte att klippa till den så vi sågade ner den till fotknölarna. Och nu växer den igen. Så det knakar. Vi vill emellertid undvika att få den att bli lika hängig som den var tidigare. Kan man toppa de skott som kommer? Det verkar komma raka långa skott helt enkelt.

Anmäl
2009-07-25 23:07 #1 av: [Asta]

Ingen som är bra på berberis?

Anmäl
2009-07-26 00:05 #2 av: Gunnell

Du kan inte lägga in en bild på busken?

Anmäl
2009-07-26 00:15 #3 av: [Asta]

Ska fixa det imorgon om inte regnet vräker ner.

Anmäl
2009-07-26 09:17 #4 av: Bjornen

I mitt klimat brukar man klippa tillbaks den på senvåren eftersom det ofta blir frostskador i topparna. De kan alltid beskäras för att förbättra utseendet.  

Anmäl
2009-07-26 11:25 #5 av: [Asta]

Så här ser Berberisen ut idag.

Berberis by you.

Den har börjat växa fint rakt upp, men nu börjar grenarna trilla åt sidan. Vi skulle vilja ha upp den en bit, men inte få den jättebred. Lite bredare än nu naturligtvis, men förut hängde den liksom åt alla håll och kanter på ett ganska trist vis.

Anmäl
2009-07-26 12:43 #6 av: Gunnell

Klipp in kvistarna som spretar - om jag uppfattat rätt så ska den här berberisen kunna formklippas. Den har ju en tendens att bli yvig om den får växa som den vill.

Anmäl
2009-07-26 12:57 #7 av: [Asta]

Fast det verkar som att grenarna "trillar" så fort de blir lite långa. Det är inte som så att de växer ut åt sidorna utan de växer rakt upp och trillar sedan åt kanterna.

Anmäl
2009-07-26 12:58 #8 av: Gunnell

Ja, men klipp in dem... så grenar de sig.

Anmäl
2009-07-26 14:20 #9 av: [Asta]

Jag får testa. Det jag funderar på är att om de grenar sig - blir de tunga och trillar igen då? Det fattar jag att ingen kan svara på :) men jag bara funderar. Jag klipper lite och så får vi se vad som händer.

Anmäl
2009-07-26 14:58 #10 av: Bjornen

Jag tror att årets väder har gjort att den växt lite för mycket och blivit lite svaga. Efter bilden ser det ut som den vanliga Berberis thunbergii Atropurpurea som normalt har ordentligt styva grenar. Undvik gödsling. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.