Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8594 ggr
lc-solkatt
2009-08-07 11:11

Vill inte lämna mitt fikonträd

Ska flytta nästa vecka och jag kommer sakna mitt fikonträd i trädgården sååå mycket. Det väldigt stort så jag tänkte att man kanske kan klippa av en gren och sätta den i en kruka med vatten - skulle den överleva då? Eller måste jag ta en bit av roten?

Annons:
flaxss
2009-08-07 11:41
#1

du kan ta topp-sticklingar nu och placera inne med extraljus till vintern.

ta ett skott så att du har ca 4bladpar och klipp 5mm under det sista bladparet. sedan drar du av hälften av bladen. plantera sticklingen i lucker och luftigjord. och sedan väntar du tills den bildat rötter vilket kan ta lång tid.

Bjornen
2009-08-07 13:30
#2

Jag tror att det lyckas bättre om du tar lite mera vedartade sticklingar och inte använder årsskotten. De flesta vedartade växter ger lättare rötter på vedartade sticklingar. Jag skulle föreslå att du tar en längre gren som innehåller 3-4 bladpar av fjolårets växt och tar bort toppen av dessa.

Jag har själv aldrig provat förökning av fikon men alla unga plantor som säljs har förvedade grenar. Men du kan ju ta en längre gren och göra flera sticklingar av den och försöka både med äldre och yngre grenar. Ta bort stor del av bladen och sätt en plastpåse över krukan som bör innehålla sandblandad jord.

För rotningen behövs knappast något tillskottsljus eftersom fikon ändå är bladfällande. Jag skulle tro att den vanligaste förökningsmetoden är vintersticklingar (som används på liknande växter) som får stå kyligt under vintern och ger rötter under våren.

flaxss
2009-08-07 15:43
#3

ja här är en som har rotat flera (sa jag flera? sticklingar av fikon)

visst går det ta vintersticklingar med (har själv gjort det), men också skotten som kommer under sensommaren dvs nu. dom skott man tar nu brukar rota sig bäst inne under extraljus eller ute om det fortfranade är varmt som man sedan tar in fikonet och sätter i rumnstemp med extraljus.

fikon fäller inte bladen om den står i rumstemp inne och behöver extra ljus för att rota sig. inget extra ljus inga rötter och dom kan ruttna mycket lättare (har provat!). extra ljus som jag skrev behövs dock bara när ljuset avtar man kan också rota sticklingar på våren också och då behövs inget extraljus och det görs ute i krukor.

Så här skriver fikon kännaren (Kerstin Park i sin bok Fikon) om sticklingar

Sommarstcklingar ( se inte vintersticklingar!)

''Skär av en toppstickling cirka 25cm lång, precis under ett bladfäste. Plocka bort alla blad utom de två övre. Stick ner tillbotten av en fyrkantig 8-10 cm plastkruka fylld med en bladning av såjord och vanlig planteringsjord. Stöd med pinne. vattna. Svep in i plastpåse med lufthål. Ställ skuggigt, gärna utomhus. Håll fuktigt hela sommaren. Efter ca 8 veckor är det dags att plantera om i större kruka, som fikonet också ska övervintra i.''

när jag har tagit vinter sticklingar har jag tagit i samma antal bladpar som jag skrev dvs 4st, och då placerat dom inne i en temp på ca +10c +15c. dom har sedan rotat sig till våren. (större antaöl sticklingar rotade sig med årsskott dock hos mig). ett annat alt är att ta vintersticklingar som förvaras svalt och fuktigt som sedan sätts till våren. har gjort det också och det har med funkat.

andra metoder är avläggare som funkar bra.

Bjornen
2009-08-07 16:00
#4

Vintersticklingar är benämning av tekniken att ta sticklingar på senhöst-tidig vinter som sticks oftast utomhus eller alternativt inomhus i kruka och förvaras svalt-kallt (helst frostfriit men gärna nollgradigt). Jorden hålls fuktig eller frusen och under tidig vår-våren ska de kunna börja ge nya rötter.

flaxss
2009-08-07 16:54
#5

haha ja även jag är utbildad och vet vad vintersticklingar är.men det är bra att andra vet det också.

men på fikon funkar det lite annourlunda. min erfarenhet är att det funkar med alla metoder (har själv gjort alla) men att vår-sommar sticklingar som rotas inne eller ute ger mest rotade sticklingar.lika så avläggare ger säker rotning i dom flesta fall.

Vintersticklingar som rotas inne under vintern (extra ljus) eller förvaras svalt i kruka eller utan kruka och rotas till våren ger mindre plantor i slutändan. men det är bara hur det är hos mig. och min erfarenhet.

lc-solkatt
2009-08-07 17:26
#6

Tack för alla tips! Jag ska nog ta flera skott (ifall några dör) och prova olika metoder. Hoppas de överlever!

Annons:
Upp till toppen
Annons: