Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 5111 ggr
Joline
2009-08-08 22:38

Kolla i mitt växthus

Sån här har vi i vårt växthus..Glad

Annons:
Joline
2009-08-08 22:43
#1

Mellan Ärtor och gurka..

Trodde först att det var en Amaryllis, men sen hittade jag en liknande i AoT Som heter Septemberlilja (VallotaCyrtanthus elatus) Men ser ju exakt ut som Amaryllis?

Bjornen
2009-08-08 22:53
#2

Är det inte  Kapamaryllis (Amaryllis belladonna) som blommar på hösten och kan odlas på friland åtminstone på skyddande lokaler i Danmark. Det finns också några familjekorsningar med kapamaryllis som x Amacrinum och x Amarygia.

Våra julamaryllis tillhör släktet Hippeastrum från Sydamerika.

Joline
2009-08-08 23:04
#3

Vi var på trädgårdsmässa i april (i conventum Örebro) Jag handlade mycket av ett Holländskt "lökföretag" och då gav dom mig den här löken.

Den har legat på fönsterbrädan sen dess, o när den började trycka ut en knopp så fick flytta ut i växthuset…

kaffemoster
2009-08-10 00:12
#4

Jag tycker nog det ser ut som en helt vanlig Amaryllis. Kapamaryllis är det inte och inte heller Vallota. Den vanliga "jul"amaryllisen blommar hos mig på hösten, om det inte är en nyinköpt lök, preparerad till att blomma just till jul.

Joline
2009-08-10 00:17
#5

Mina gamla lökar brukar blomma i slutet på januari början på februari. Utom en vit som alltid blommat till midsommar…

Nä, jag vet inte, tyckte bara det var lite kul…

flaxss
2009-08-10 01:51
#6

tycker med det ser ut som en vanlig amaryllis. väldigt vacker du har. Kapamaryllis har lite mindre blommor och är mer ''trumpet''formade, kapamaryllis ''sägs'' tåla ner till -15c -20c i rätt läge och klimat. Amaryllis har större och plattare och bredare blommor.

tillväxten på löken sker på hösten i lite svalare temperatur så det är bra att ha den ute under hösten utan att utsätta den för frost. jag brukar ibland övervintrar mina i kylskåpet så mina amaryllisar blommar då under våren-försommaren. placerar jag inte dom i vintervila under vintern utan placerar dom som vanlig krukväxt så brukar mina blomma framåt dec-feb.

Annons:
Upp till toppen
Annons: