Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5029 ggr
Chestnut
2009-08-06 17:22

Murgrönan växer för mycket

Förra sommaren planterade jag en murgröna vid några stenar och ett staket i min lilla rabatt. Denna sommaren har den växt något otroligt, de längsta rankorna är flera meter och går rätt ut i gräsmattan.

Finns det något jag kan göra för att den ska bli lite mindre, beskära hur? Sen funderar jag på om det skulle kunna gå att få den att börja klättra på staketet istället för att krypa längs marken, hur gör jag då?

Trodde inte att den överhuvudtaget skulle överleva vintern då den enligt etiketten var härdig zon 1-(2) och jag bor i zon 3.

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Halvdansken
2009-08-06 19:03
#1

Murgröna är rena ogräset. Bara riv och klipp i den, de överlever allt. Fäst den upp mot staketet så börjar den klätta. Bast eller ståltråd eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ESJE
2009-08-06 23:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ett kul tips på vad man kan göra med snabbväxande murgrönaFlört.

Bjornen
2009-08-07 10:06
#3

Några försök har jag gjort med olika arter av murgröna men de har i stort sett dött ut under vintern. Några gånger har de överlevt vintern men aldrig kommit igång igen under sommaren.

Joline
2009-08-07 16:21
#4

ESJE! Vad kul,

Sån kanske man kan göra med nåt som är härdigt (i zon 4,5) hos mig…

Maria
2009-08-07 22:07
#5

#2 Vad kul. Vilken grönska…

Jag river och sliter i mina och håller efter dem så att de bara växer där jag vill…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: