Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3070 ggr
pyromanen
8/10/09, 9:29 PM

Svenskt namn?

I danmark växer vilt som sly något vi bruker kalla mirabeller. Det är släkt med plommon, men mindre och rundare och ganska anorlunda i smaken, finns båda gula och röda. en del blir mjöliga, andra jättegoda. Någon som vet vad dessa heter på svenska?  borde väl finnas i Skåne med ??? fast har inte sett dom här i Värmland.

Annons:
Woodland
8/10/09, 11:27 PM
#1

Har du ingen bild?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Halvdansken
8/11/09, 12:27 AM
#2

Edit, fel tråd. Om nån hunnit läsa…

Denna handlar om Mirabeller.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
8/11/09, 11:55 AM
#3

Det man i Danmark(+även ofta i Skåne)  ofta kallar för Mirabeller är det vi normalt sett kallar körsbärsplommon, används ofta som grundstam till plommon. Så låter man rotskotten hos plommon växa upp kan det bli körsbärsplommon.

Var faktiskt häromdagen i en villaträdgård där jag fick frågan varför halva trädet hade små röda plommon och andra halvan hade normalstora gula plommon. =man hade låtit rotskott växa upp och dessa rotskott var nu lika stora som den ädla delen.

Halvdansken
8/11/09, 12:32 PM
#4

Som pyromanen skriver, så växter de i mängder, vilt,  här i Danmark, men jag har faktiskt inte sett ett enda i Skåne. Undrar vad det beror på?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pyromanen
8/13/09, 12:13 PM
#5

Just som jag skrivit om detta och att jag inte sett dom i Värmland så blev jag bjuden på mirabeller på jobbet av en kollega som har dom i sin trädgård i Kalstad…  Då kan väl jag ha dom i trädgården också… det vill jag.  Kan man köpa "körsbärsplommon" på vanliga handelsträdgårdar?

Hemma i Danmark (Bornholm) finns massor som sly, och det genetiska matrialet verkar vara väldigt olika, då både färg, form storlek och inte minst smak varier kraftigt. Vissa är skräp andra jättegoda… så det är inte så enkelt som att bara ta med några kärnor..  vill ju ha goda!

Upp till toppen
Annons: