Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Köksväxter, kryddor och läkeörter

Gurka?

2009-08-10 23:05 #0 av: helisa

Vilken sorts gurka är detta, köpte mig en gurk planta i tron att det var vanlig gurka, men men..

Anmäl
2009-08-11 11:57 #1 av: Åsa S

Det beror ju på vad man menar med vanlig gurka men jag tycker det liknar druvgurka = inläggningsgurka som många trädgårdsodlare odlar.

Det finns dock även minivarianter av vanlig slanggurka men jag tycker inte de brukar visa såna där tendenser till knottrighet.

Anmäl
2009-08-11 14:39 #2 av: corillo

Vissa slanggurkor kan bli extremt knottriga. Speciellt frilandsvarianten.
Tycker nog att det ser mer ut som en slanggurka än druvgurka.

Bild på årets slanggurka av frilandstyp.

Anmäl
2009-08-11 15:29 #3 av: helisa

ok, denna är väldigt knottrig, knottrorna är väldigt vassa/stickiga, jag har heller ingen aning om när den kan vara lämplig att plocka, blev lite förvirrad när den inte såg ut som dom mamma har i sitt växthus

Anmäl
2009-08-11 20:20 #4 av: corillo

Den på bilden ser ut att vara klar nu. Kanske tom har suttit för länge. Plocka och smaka! Är det för stora kärnor ska du ta nästa tidigare.

Anmäl
2009-08-11 22:09 #5 av: sislak

Den är en nästan övermogen Västeråsgurka.  Det ser man på de gulvita ränderna nertill.  Frilandsgurka. De används i inläggningar men kan även ätas råa.

Anmäl
2009-08-11 22:22 #6 av: corillo

Sådana ränder kan ju iofs slanggurkan också ha, men jag kan ha fel om att det är slanggurka.

Anmäl
2009-08-12 13:01 #7 av: sislak

Jag syftade på att gurkan var väl mogen. Därför de gula ränderna. Jag är för snabb med mina svar ibland.

Anmäl
2009-08-12 15:12 #8 av: helisa

Jag har tagit av den idag, och provsmakat, smakar som vanlig gurka, men o andra sidan så vet jag inte hur tex västeråsgurkan smakar färsk heller så. Men den åker ner i salladen till maten idag Glad

Anmäl
2009-08-12 16:45 #9 av: corillo

7# Jo, att ränderna kommer när den blir övermogen, DET håller jag med om! Glad

Anmäl
2009-08-12 21:19 #10 av: ikna

#8 Västeråsgurka smakar precis som vanlig gurka.

Anmäl
2009-08-12 22:04 #11 av: helisa

#10 ok, jag har plockat några frön från den idag och ska prova att så dom nästa vår.

Anmäl
2009-08-13 09:00 #12 av: Bjornen

Alla gurkor blir lätt bittra när de blir mera mogen, men det gäller inte vanliga slanggurkor som är monokarpa.

Anmäl
2009-08-13 23:30 #13 av: helisa

Den här var defenitivt inte bitter i smaken, men det va lite festligt när jag var till stan idag o handlade så gjorde jag en sväng in bland grönsakerna och hittade då en låda med färska "västerås gurkor" den största där va som en fjärdedel av den jag hade i växthuset

Anmäl
2009-08-14 10:28 #14 av: corillo

Jag tror fortfarande att det är en slanggurka..
Men bara den smakar gott så spelar väl sorten ingen roll. Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.