Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6444 ggr
helisa
2009-08-17 23:30

Trips

Jag blir galen snart, har kämpat tapper i 2 års tid med dessa små kryp på blommorna inne. Har rovat allt från såpvatten till skållhett vatten och klass3 bekämpningsmedel, inget hjälper.

Är det någon här som har några bra tipps på vad som kan hjälpa

Annons:
pyret56
2009-08-18 10:12
#1

Jag tror faktist inte att det går att bli av med dem till 100%, möjligtvis om du planterar om växterna, tar bort all gammal jord o sen doppar dom i såpvatten innan du planterar, jag vet att någon har jag klarat på det viset. Men lätt är det inte!!Gråter

Lycka till!!

helisa
2009-08-18 12:06
#2

har planterat om växterna i 3 omgångar på 2 år, varje gång så bort med jorden, ligga i såpvatten eller hett vatten eller ett bekämpningsmedel klass 3, samtliga gånger över natten, hjälper inte, nu i helgen som va så fick dom bada i regntunnorna över natten i spöregn, hjälper det!!!!!!!! NEJ

JAG BLIR TOKIG

helisa
2009-08-18 12:07
#3

har planterat om växterna i 3 omgångar på 2 år, varje gång så bort med jorden, ligga i såpvatten eller hett vatten eller ett bekämpningsmedel klass 3, samtliga gånger över natten, hjälper inte, nu i helgen som va så fick dom bada i regntunnorna över natten i spöregn, hjälper det!!!!!!!! NEJ

JAG BLIR TOKIG

Bjornen
2009-08-18 12:11
#4

Jag har tidigare haft trips inomhus och utrotat dem. Det är ju som oftast bladväxter som angrips och noggran ihjälklämning tog död på dem. Angripna växter kan också sättas utomhus då det blir som regel lite för kallt för ohyran. Tänk bara på att inte växternaskadas av för låga temperaturer.

helisa
2009-08-18 12:14
#5

jag får väl stå ut dårå, o jobba vidare, j**la skit grejer Obestämd

flaxss
2009-08-18 12:40
#6

Trips flyger ju också och förökrar sig snabbt, vilket gör att omplantering och såpa inte hjälper så bra. annars får du köpa provado, då dör insekterna när dom sedan ska suga ur växtsaft.

Annons:
pyret56
2009-08-18 16:06
#7

Jaha, där fick jag också lära mej lite matnyttigt, just nu är jag gud skelov utan detta otyg…

helisa
2009-08-18 16:07
#8

Jag har ju garderat mig mot deras flyttningar genom att behandla alla blommor oavsett om krypen syns eller ej, har inte hjälpt iaf, men var får jag tag på provado?

flaxss
2009-08-18 17:09
#9

problemet är ju att du måste behandla luften och dom andra ytorna som dom är på. det som är bra med provado är ju att ''växten blir gifitg''. det finns att köpa på dom flesta plantskolor.

helisa
2009-08-18 19:39
#10

ok, då måste jag ta mig iväg till en sån, jag känner mig lite trött på detta nu Obestämd

Gunnell
2009-08-18 20:49
#11

Trips är svårbekämpat bl a därför att ett av utvecklingsstadierna sker inne i bladen. Därför är Provadopinnar det absolut bästa sättet att bli av med dem - det är ett systemiskt medel dvs gifter sugs upp i växten och Tripsarna suger i sig giftet i alla stadier. Det finns ju även spray men jag tycker det känns behagligare att använda pinnar, då slipper man spruta omkring medlet och det verksamma ämnet hamnar enbart där det ska.

Upp till toppen
Annons: