Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 5611 ggr
Solaika
2009-08-25 23:09

Nu behöver jag tips!

Nu har jag grävt om rabatterna på baksidan alldeles. Det enda jag inte har flyttat på eller tagit bort är krusbärsbusken och buxbomen. Men nu ser det ju totalt tomt ut.. Eller det ÄR tomt. Vad kan man sätta nu? Finns det något man kan plantera nu? Vill ju gärna ha lite växtlighet även på hösten lixom.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Halvdansken
2009-08-25 23:11
#1

Sol, jord, ljus, zon?

Vad har du tänkt dig? Buskar? Perenner? Ätbart?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Solaika
2009-08-25 23:14
#2

zon 2-3. Jorden är stenig som bara den inunder men jag har lagt på vanlig planteringsjord ovanpå och försökt blanda upp lite. Mycket sol får växterna där. Hela eftermiddagen ligger solen på den sidan. Helst vill jag ha perenner o inget som man måste gräva upp inför vintern. Inte gärna buskar som blir gigantiska eftersom landet och trädgården är väldans litet.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Halvdansken
2009-08-25 23:52
#3

Soligt, torrt och stenigt…

Lavendel? Lammöron?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Woodland
2009-08-27 00:10
#4

forts. #3

Och sedum - Matrona, Munstead, Herbestfrede, José Aubergin osv

Japansk  malört, blåsvingel (gräs), backtimjan, taklök, bolltistel,  achillea millefolium, kantnepata, ölandstok,  och olika lökar (tulpan, narciss, iris). . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Solaika
2009-08-27 01:23
#5

#3 Lavendel hade jag en som jag gav bort.. tycker de har en förmåga att ta över lite för mycket.. Har jag en knepig rabatt med hur den är? ;)

#4 Taklök har jag på framsidan, passar bäst där för där har jag vit marmorkross som framhäver det snyggt ;) tistel vet jag inte, det låter ju skumt :P Lökar har jag beställt så det ska jag sätta.. men det kommer ju inte förrän till våren. Ölandstokar blir väl väldans stora? Jag får väl ta en sväng till en handelsträdgård o se vad som finns.. det som finns nu borde väl vara sånt som är lite höstväxter?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Ahnna
2009-08-27 14:54
#6

Jag har en liknande rabatt, fast i zon 4. Den får sol större delen av dagen och jag har lagt stora stenar och lite grus mellan plantorna för att göra det ännu varmare. Där har jag lavendel, silverarv, lammöron, kantnepeta, alliumlökar, gräslök och på sommaren planterar jag dit flera plantor av silverek och blå hänglobelia, för att fylla ut. (Och för att spinna vidare på den blå/lila/silver-färgkartan.)

Ett visst bestånd av blå pärlhyacint blommar också där på våren.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Branneli
2009-08-27 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hortensia Glad

Halvdansken
2009-08-27 16:51
#8

Hortensia heter Hydrangera, som betyder "jag vill ha mycket vatten". Så den är nog inte helt lämplig i den rabatten.

Blå Bolltistlar är vackra. Googla. Jag ska själv ha dem i en 6 x 6 meter stor rabatt med echinacea (solhatt).

Men givetvis lök, ocm du lyckas få ner dem bland stenarna.

Ölandstoken blir inte så stor, en meter ca.

Mahonia, kanske?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: