Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2606 ggr
catlins
2009-08-20 15:26

Gallra ur diverse träd och buskar.

Detta gäller rönnbären som jag måste ta bort vissa grenar på då de hänger över huset. Syrenen likaså.

Har även två st try som är så förvedad och blir ful i bladen på somrarna, även om de blommar vackert en tid. Går dessa att föryngra på nåt vis? Är det rätt eller fel årstid att göra det nu i så fall? Rädd att jag ska ta död på dom men de är så fula nedtill.

Besök mig gärna på Ronias matte

Annons:
Halvdansken
2009-08-20 17:04
#1

En bok jag har skriver "bara skär, det mesta överlever".

Ett bra tips är att ta ca 1/3 av grenarna på buskar så långt nere som möjligt. Nästa år tar du en ny 3:e del, osv, tills du har det utseendet du vill ha.

Anledningen till att man rekommenderar beskärning vid den-eller-den-tiden är att man kan gå miste om blommningen, vilket ju betyder mindre, enligt mig.

Beskärning av träd är lite annorlunda, då det är viktigt hur man skär. Det ska lämnas en sk. krage, så att trädet kan läka såret. Det finns också träd som "blöder" mycket. Googla. Eller vänta på svar från Björnen. Skrattande

Jag ska ut idag och ta bort en massa på min Rhododendron. Det anses ofta vara en svår buske att skära i, men där jag har kapat grenar växer det upp nya som bara den!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-08-20 17:09
#2

Kraftig beskärning av rönn bör göras sommar eller höst. Vårblommande buskar och träd (utom stenfrukter, björk, lönn, valnöt mfl. är blödande och ska beskäras på sommar eller höst) beskärs bäst direkt efter blomningen för att inte minska blomningen så mycket. Annars kan de flesta härdiga och väl etablerade buskar och träd beskäras på hösten. Exemplar som är i mycket dåligt skick och mindre härdiga växter beskäres bäst på vårvintern-våren.

catlins
2009-08-21 15:59
#3

Tack för era svar. Den här trista förväxta rosentryn då? Som bara är fin i toppen på somrarna, ca 3 meter hög och tjock stam. En massa döda grenar och kal nertill.

Besök mig gärna på Ronias matte

Bjornen
2009-08-21 21:10
#4

Om du vill njuya av blomningen såga ner den fter blomningen annars gör det i vår så kommer nya skott, En vanlig orsak till att rosentry blir fula beror oftast på lusangrepp som osakas av torka.

Upp till toppen
Annons: