Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 7736 ggr
helisa
8/14/09, 6:18 PM

Blå blomman för dagen

Min första blomma på min "blåa blomman för dagen", det ser ut att bli fler blommor, det är definitivt en blomma jag ska prova nästa år i gen

Annons:
kickboard
8/14/09, 7:16 PM
#1

Heavenly blue är mycket sen i år av någon anledning. Min fick sin första blomma för ett par dagar sen. Men fina är de i alla fall.

helisa
8/15/09, 9:58 AM
#2

Ja, den är helt underbar, ska försöka ta några frön och sätta fler till nästa sommar

[Asta]
8/15/09, 10:22 AM
#3

Jag har planterat både röda och blåa. De röda har äntligen börjat blomma, men mina blåa har jag inte sett en blomma på ännu. Vi får hoppas att frosten dröjer lite så vi hinner se lite blommor.,

helisa
8/15/09, 11:01 AM
#4

Röda!!! men va spännande, jag har bara rosa, som ju är perenn, sen några purpurvindor (ser ut som den blå eller rosa, men är randig, blommar bara en dag). Men röda har jag aldrig stött på, inte ens i fröstånden som finns överallt som man ju måste kika i på våren. Oskyldig

kickboard
8/15/09, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Mörkrosa har jag haft tidigare, men inte helröda. Mörklila Kniola purple black är däremot blomvillig mycket tidigare. har en bild på den som inte är så bra, men färgen syns i alla fall.

[Asta]
8/15/09, 11:59 AM
#6

Hm - kanske de är mer mörkrosa egentligen. Jag ska ta en bild på dem vid tillfälle.

Annons:
helisa
8/15/09, 1:41 PM
#7

#5 den såg ju härlig ut, är alla dessa ettåriga och inte perenna som min ljusrosa eller? det skulle va kul om vi kunde byta lite frön kanske.

#6 ja, det vore kul med en bild på din "röda"

kickboard
8/15/09, 3:16 PM
#8

Ettåriga är de nog. Har inte sparat egna frön av dem tidigare, men det kunde man ju försöka. Beställde mina från Joyseeds.fi på vårvintern.

helisa
8/15/09, 3:22 PM
#9

#8 jag tror inte att det är några problem att ta egna frön, det gör jag med alla mina ettåriga blommor, dom i kruka och dom i rabatter mm, det brukar va god grobarhet på dom oxå så.. Glad

Joline
8/15/09, 6:22 PM
#10

Äntligen blommar min oxå, några i ljusblått o några lilarandiga..

helisa
8/15/09, 9:31 PM
#11

va snygg, det är en purpurvinda va, den liknar min fast den är lila randig

Joline
8/15/09, 10:48 PM
#12

Ipomoea tricolor "Flying saucers" -Köpte fröna som blomman för dagen…

Fast jag vet inte vad som är skillnad på dom igentligen.Obestämd

Bara ljuvliga.Glad

helisa
8/15/09, 10:52 PM
#13

jag har inte heller klart för mig vad skillnaden är,  det är ju liksom bara färgen som skiljer, utom den rosa då som är perenn Flört

Och som sagt dom är ju ljuvliga, och det vore lite kul om vi kunde byta lite frön med varann från dessa underbara blommor

Annons:
Joline
8/15/09, 11:21 PM
#14

Ja det vore rooligt…

helisa
8/15/09, 11:58 PM
#15

man kan ju hoppas att det går att ta egna frön, att det hinner bli nåt innan vintern, har ingen aning om hur kapslarna ser ut, spännande tycker jag Flört

anki1
8/16/09, 11:04 PM
#16

10, Vilken underbar blomma. födde ett ha begär. Ska nog sätta blomma för dagen nästa år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

helisa
8/16/09, 11:30 PM
#17

ja, vist är den läcker, såg en pergola i fjol full ed dessa blommor, då vaknade min VILL HA cell i hjärnan Flört. Så ska försöka sätta lite fler frön nästa år

Maria
8/17/09, 12:28 AM
#18

Min första blåa slog också ut 14/8.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

awjungfru57
8/17/09, 5:19 PM
#19

i växthuset har den blommat länge men dom ute kommer nu!

[Asta]
8/23/09, 11:26 PM
#20

Här var en bild på mina "röda". De får nog allt kallas mörkrosa.

Blomman för dagen by you.

Annons:
Woodland
8/24/09, 10:51 PM
#21

Håller med om att "Heavenly blue" är himmelskt vackra. Det är bra att vi får lov att köpa frön i Sverige igen. De förbjöds ett tag eftersom man kan göra knark av fröna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Diana61
8/25/09, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Heavenly Blue har jag med i år och den är ljuvlig. Även Milky Way tycker jag är vacker. Men det finns så många olika kombinationer på den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

lislena
8/25/09, 9:26 PM
#23

Jag bara älskar den här blomman…blomma för dagen. Den ska jag så nästa år igen. Den blå har en underbar färg tycker jag….

[Asta]
8/25/09, 9:27 PM
#24

Här blir det också mera Blomman för dagen nästa år.

lislena
8/25/09, 9:30 PM
#25

Ja det är ett måste eller hur AstaGlad

[Asta]
8/25/09, 9:32 PM
#26

Absolut! Men jag ska ha dem inne lite längre nästa år. Så de blir lite större. Kanske får jag tidigare blomning då.

lislena
8/25/09, 9:34 PM
#27

Ja det ska jag också göra. Mina kom sent dom ocksåGlad

Annons:
kickboard
8/25/09, 11:12 PM
#28

Har den erfarenheten att det inte lönar sig att så tidigt inne utan man kan så i slutet av april, gärna på en glasad uteveranda med mycket ljus så blir plantorna kraftiga och växer snabbt. Däremot trivs de bättre utomhus när de vuxit till sig, för de plantor jag haft inne blir angripna av spinn och bara ger upp. Det är nog för varmt i glasverandan sommartid.

helisa
8/26/09, 9:24 PM
#29

Vilka vackar "röda", det bbli helt klart fler av dessa blommor nästa år, ser fram emot att kanske kunna byta frön med varandra Flört

anki1
8/26/09, 11:46 PM
#30

Absolut, jag ska så  till nästa år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

kickboard
7/2/10, 10:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Det har smugit sig in en planta av blomman för dagen i min spanska flagga och nu blommar den redan fint:)

helisa
7/2/10, 11:00 PM
#32

Jag har inte fått ett enda frö från i fjol att gro, så jag är helt utan purpurvinda och blomman för dagen i år. INTE KUL.

Men skam den som ger sig, tror det blir en sommar nästa år oxå så…:)

[BigMama]
7/4/10, 1:59 AM
#33

De är ivriga att klättra och snirkla sig in i allt när jag drar upp dem i växthuset - men nu i 'frihet' större kruka och spalje så är de gulnade och trista… För ett par år sen var de min trädgårds stolthet där de lyste tidig morgon!

kickboard
9/12/10, 5:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Nu först för två dagar sedan började Heavenly blue äntligen blomma, när allting annat börjar se lätt bedagat ut.

Annons:
[Asta]
9/12/10, 5:22 PM
#35

Kommer precis tillbaka från en vecka i Lissabon och där blev jag rejält avundsjuk. Där växte Blomman för dagen på massor av ställen och de blommade något vansinnigt! Sådana blir de aldrig här.

Upp till toppen
Annons: