Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3949 ggr
Solaika
8/19/09, 11:18 PM

Ett par små frågor

Tänkte bara kolla ett par saker med er :)

1. Sitter o bildgooglar på phloxar och ser flera stycken härliga blå varianter. Jag ÄLSKAR blått o nu känner jag ju att jag bara måste ha blå phlox till nästa vår. Men jag har inte sett några nånstans.. jag har en rosa, en polkagrisfärgad och en cerise har jag för mig att den sista är. Och andra färger har jag inte sett i handeln. Så hjälp mig nu, har ni sett och vart i så fall?

2. Hur länge brukar Lobeila blomma? Jag har just dragit upp 4 av 5 plantor som blommat över o bara var torra.. men den sista blommar alldeles galet.

3. Tips på hur jag hjälper hallonen att stå upp hela vägen? Jag har satt bambupinnar som jag har bundit upp dem intill. Då var de ca 1,5 m höga. Nu är de dryga 2 meter höga o börjar luta igen.. har inte lyckats hitta längre bambupinnar.. så hur gör jag? Sen måste jag säga att jag är förvånad över hur otroligt mycket de har växt. Det va enstaka små pinnar jag planterade.. ca 30 cm höga.. De står vid en vägg mellan vårt och grannens hus.. men vädret kommer åt där oxå så skyddat står de inte. Det är ju häftigt att de växer så mycket.. men hur blir det nästa år om de växer så mycket nu redan lixom? :P Massa hallon har jag oxå fått trots plantornas växthastighet. Både gula o röda. Mums!

4. Med tanke på växthastigheten på min fläderbuske som jag planterade iår så kommer jag behöva klippa den efter nästa sommar.. När ska man göra det? Den står vid kanten av trädgården så jag kan inte låta den växa vilt för då kommer inte postbilen att komma fram.

5. Jag hade elaka löss på flädern strax efter att den blommat. Sprayade för glatta livet med såpavatten och de minskade iaf. Nu är de plötsligt borta trots att jag inte sprutat busken på flera veckor. Är det för att det närmar sig hösten eller hur kan de bara ha försvunnit? Mycket myror har vi ju men de borde ju inte hunnit äta upp alla löss.. eller?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Bjornen
8/20/09, 9:12 AM
#1

1. Visst finns höstflox i blåa nyaser. En ursprunglig färg var blekt blålila. Dessa sorter finns nog inte i handeln utan bara i min visningsträdgård.

2, Med rätt skötsel bör lobela kunna blomma hela sommaren (jäm vattning). Men eftersom det är en ettårig växt kan de ha fått nog vid varmt väder och bara lite torka.

3.  I år har många växter växt ovanligt högt. Jag gissar att du har hallon av sorten Preussen. Bambupinnar är oftast för veka för att använda till hallonbuskar. Uppbindning görs istället med stadigare träpinnar och träslå eller kraftiga järntrådar.

4. Äkta fläder är bäst att beskära på våren då topparna kan frysa under vintern.

5. Lusangrepp beror ofta på torka som försvagat busken och den egna motståndskraften.

Solaika
8/20/09, 11:29 AM
#2

1. Attans då. Men jag tror det va Mossflox jag såg som var nästan klarblå. Jättevackra små blommor. Jag vill så gärna få tag i en riktigt blå flox. Förresten.. De flox jag har.. klarar de vintern i rabatten?

2. När det var som varmast vattnade vi varje dag.. nu på det senaste har regnet fått vattna. Nu gör det inget att de gav upp och det är ju kul att en fortfarande blommar massor.

3. Jag minns faktiskt inte vilken sorts hallon det är. 4 olika sorter köpte jag iaf. 2 gula sorter o 2 röda. Det är skapligt kraftig bambu o de håller upp bra där de sitter ihop med busken.. men det som växt över pinnen lutar ju åt alla håll.

4. Äsch då.. jag vägrar missa blommningen nu när jag har chans att få lagom med blommor för att koka saft. Då får folk stå ut med att den blir stor o sen klipper jag den efter nästa vinter.

5. Vattnade o vattnade på den där stackars busken ju.. men det va väl inte tillräckligt då.. Nu har det ju regnat massor så då är det väl därför lössen är väck. Blir till att vattna mer noga nästa år då. Tack :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
8/20/09, 11:47 AM
#3

Mossflox är en marktäckande flox med huvudblomning på våren-försommaren finns också i blåaktiga nyanser. Röda och rosa är dock allra vanligast. Gå till någon välsorterad handelsträdgård så bör det finnas någon blåaktig sort. Köp dem på våren när de har blommor så kan du se nyansen.

flaxss
8/20/09, 2:40 PM
#4

jag har sett blå/lila höstflox i handlen flertal gånger. har dock inte själv sålt den någongång. har även sett den i fler trädgårdar.

Bjornen
8/20/09, 5:16 PM
#5

Kommersiellt finns omkring 10 olika sorter av mossflox med blåaktiga blommor i vårt land. Under årens lopp har jag nog sålt omkring 5 sorter av blåaktiga mossflox. Har satt en del sticklingar av mossflox däribland en ljusblå sort men har inte riktigt reda på var de är förrän när de blommar i vår. Däremot är de ovanligare på kuddflox. Den mera långväxta knutfloxen är blått vanligaste färgen.

Solaika
8/20/09, 6:14 PM
#6

#3 Att de är marktäckare upptäckte jag nog :P Det får bli en vända till Hallsta i vår då för att leta blå floxar. Bjornen du bor lite för långt ifrån mig annars hade jag kommit till dig i vår :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Upp till toppen
Annons: