Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 3815 ggr
Piron02
8/30/09, 7:45 PM

Frön Hemma..?

Hej :DD

Jag har bara en enkel liten fråga ;) :

Finns det några frön exempelvis frön från tomater som man kan plantera hemma?

asså typ en äppel kärna går det och plantera ? blir det något?

Eller en avokado kärna ? blir det något??

har ni några förslag :))) ??

Annons:
kickboard
8/30/09, 8:14 PM
#1

Tomatfrön går utmärkt att torka och så sedan på vårvintern. Avokadokärnor har jag sått i mars år, den ena kom upp i juni och de andra två nu i augusti.

Äppelkärnor kan väl sås men äppelträdet som eventuellt växer upp ger inte samma äpplen.

Bjornen
8/30/09, 8:44 PM
#2

De flesta frön kan sås och det ger avkomma. Om växten är någon hybrid blir fröplantorna oftast annorlunda. Äpplen ger ofta plantor men resultatwt blir oftast sämre än moderäpplet. Varje ny sort är ju en fröplanta och sedan du provat 100.000 plantor så kanske det perfekta äppelträdet kommer.

Gunnell
8/31/09, 11:16 AM
#3

Du kan så frön från alla möjliga frukter och grönsaker om du vill. Citrus av olika slag, fikon, dadlar, papaya osv osv. Det är skoj att se vad det blir och man kan även få fina plantor. Du ska självklart läsa på om du vill behålla plantorna och sköta dem rätt - det kan vara en utmaning.

Låt fröna torka några dagar innan du sätter dem i såjord eller torvbriketter. Avocado ska sättas ner i jord endast till hälften ungefär och den kan ibland ta tid på sig att gro. Även dadelkärnor kan ta tid på sig att gro.

Om du får många frön och inte vill sätta alla kan du lägga in dem i t ex lite huhållspapper som du stoppar i en plastpåse och sen in i frysen. Då kan fröna behålla grobarheten väldigt länge.

Isatis
8/31/09, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild av mitt frösådda äpple Norhagen. Blommar vackert och bär rikligt med frukt som smakar som bäst runt juletid. Fick upp fem plantor men det var bara det här som blev bra. Två av de andra har gulfärgade frukter med en bittersöt smak.

Gunnell
8/31/09, 5:09 PM
#5

#4 Javisst kan man få fram goda äpplen från frösådda plantor. Är Norhagen ditt eget namn på ditt äppleträd?

Förr i tiden brukade man använda äpplen från frösådda träd som grismat (äpplen som inte var så goda alltså). Såna äpplen kallades för grisäpplen (eller svinäpplen, jag är lite osäker).

Men om man får fram en sort som är ätbar kan man döpa äppleträdet till precis vad man vill och har då en ny sort, som man kan sticklingsföröka om man vill.

Isatis
8/31/09, 10:33 PM
#6

Det har fått namn efter mitt hem, Norhagens örtagård.

Annons:
Gunnell
9/1/09, 12:02 AM
#7

#6 Skoj med ett alldeles eget äppleträd! Glad

Upp till toppen
Annons: