Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3861 ggr
Maria
8/22/09, 12:49 PM

Pappa långben

Jag har en Änglatrumpet som har en massa "hål i bladen" Jag kan inte se några larver eller smådjur utan bladen är f.ö. friska. Däremot så finns det en massa "pappa långbenspindlar" runt och på växten. Är det dessa som äter på bladen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Woodland
8/22/09, 4:16 PM
#1

Är det dessa som äter på bladen?

Vet ej men gråsuggor kan gå rätt hårt på bladen nu på sensommaren särskilt om det är fuktigt ute.  Jag använder lite myrmedel runt omkring växterna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

flaxss
8/22/09, 5:17 PM
#2

tvestjärtar äter hål på änglatrumpetsbladen och det gör dom under natten. när det är ljust ute så ligger dom gömda.

Maria
8/22/09, 6:38 PM
#3

OK, tack.

Jag trodde att gråsuggor bara åt "rester" och var ett sk. nyttodjur?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
8/22/09, 9:18 PM
#4

Sådan ser mammas också ut. Jag har satsat på tvestjärtar.Provado har hjälpt en del.

Woodland
8/22/09, 9:20 PM
#5

Det var pga gråsuggor

jag slutade med att odla gurka i växthuset.  Rynkar på näsan Och jag håller med #2 att tvestjärtar förstör mycket också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

moondancer
8/24/09, 1:54 AM
#6

Pappa Långben, eller harkrankar (som jag tror du menar) äter mest förmultnande material, men kan även ge sig på rötter. Som vuxna äter de väldigt lite eller ingenting, då dessa oftast inte lever länge som vuxna.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: