Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Pappa långben

2009-08-22 12:49 #0 av: Maria

Jag har en Änglatrumpet som har en massa "hål i bladen" Jag kan inte se några larver eller smådjur utan bladen är f.ö. friska. Däremot så finns det en massa "pappa långbenspindlar" runt och på växten. Är det dessa som äter på bladen?

/Maria

Anmäl
2009-08-22 16:16 #1 av: Woodland

Är det dessa som äter på bladen?

Vet ej men gråsuggor kan gå rätt hårt på bladen nu på sensommaren särskilt om det är fuktigt ute.  Jag använder lite myrmedel runt omkring växterna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2009-08-22 17:17 #2 av: flaxss

tvestjärtar äter hål på änglatrumpetsbladen och det gör dom under natten. när det är ljust ute så ligger dom gömda.

Anmäl
2009-08-22 18:38 #3 av: Maria

OK, tack.

Jag trodde att gråsuggor bara åt "rester" och var ett sk. nyttodjur?

/Maria

Anmäl
2009-08-22 21:18 #4 av: [Asta]

Sådan ser mammas också ut. Jag har satsat på tvestjärtar.Provado har hjälpt en del.

Anmäl
2009-08-22 21:20 #5 av: Woodland

Det var pga gråsuggor

jag slutade med att odla gurka i växthuset.  Rynkar på näsan Och jag håller med #2 att tvestjärtar förstör mycket också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2009-08-24 01:54 #6 av: moondancer

Pappa Långben, eller harkrankar (som jag tror du menar) äter mest förmultnande material, men kan även ge sig på rötter. Som vuxna äter de väldigt lite eller ingenting, då dessa oftast inte lever länge som vuxna.

Anmäl