Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 7726 ggr
[Ankanxxx]
2009-08-12 11:04

Fråga om gröngödsling

Jag har planer på att anlägga ett trädgårdsland hos mig och har funderingar på att prova på gröngödsling som en första åtgärd.

Är det någon här som kan mycket om gröngödsling och kan ge mig tips om vilken växt som passar bäst?

Jag har kompakt lerjord och jag tänkte att göra en upphöjd odling, men inte i höga pallkragar. Vad jag behöver är alltså någon gröngödslingsväxt med bra rotsystem, som luckrar upp jorden på djupet. Året därpå kanske jag inte behöver göra så mycket mer än att fylla på kompost, gösdsel och ev matjord för att så direkt i det.

Vad tror ni?

Annons:
Bjornen
2009-08-12 12:32
#1

Du kan starta med inkarnatklöver (blodklöver) som du kan så nu och det är en ettårig klöver som tål kyla bra. Den ger bra struktur med kvävefixering. Den kan förstås också sås på våren och då finns det många flera sorter som kan användas som t.ex. honungsfacelia tillsammans med något styvare gräs som t.ex havre.

Halvdansken
2009-08-12 14:03
#2

På nätet kan man ofta köpa färdiga påsar med gröngödslingsfröer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Ankanxxx]
2009-08-12 14:11
#3

Tack!

Då ska jag se om jag kan få tag på lite blodklöver att så redan nu Glad

Jag har sökt lite information till nu på nätet och lupin ska tydligen vara bra för att rotsustemet är kraftigt, men funkar det med lupin på lera? Lupiner gör ju så att det faktiskt kommer att se ut som en rabatt till en början. Honungsfacelia är ju fint annars med så klart.

Bjornen
2009-08-13 08:58
#4

Ettåriga lupiner fungerar någorlunda även på lerjordar me de föredrar lättare jordar. De ska sås på våren. Fleråriga lupiner bör man undvika som gröngödslingsväxter eftersom de kanske trivs lite för bra.

ikna
2009-08-13 17:37
#5

Solros är också en gröngödslingsväxt.

[Ankanxxx]
2009-08-13 23:22
#6

Solrosor har jag redan satt utanför altanen där jag ska göra en perennrabatt framöver. De där solrosorna trivs jättebra i leran, så det kanske är ett helt fält med solrosor som jag ska sätta i grönsakslandet till våren istället Skrattande

Jag räknade till 11 blommor på en och samma solrosplanta och jag hade ingen aning om att det kunde bli så mycket på en gång. Det är en röd sort som jag sådde förra året och jag tog frön från en som hade 3 blommor och sådde dem i år.

Jag ska nog satsa på blodklöver, men varför inte så några glada solrosor med…jag bara älskar dem!

Annons:
Seglarina
2009-08-14 01:15
#7

Jag har en påse med ettårig gröngödsling som innehåller honungsört, blodklöver och jordklöver.

Jag har också en flerårig blandning med bovete, oljelin, cikoria och kärringtand. Första året är det mest bovete och oljelin men sen kommer de andra också. Står det på påsen. Sås med fördel på hösten.

Jag har dock inte använt någon av blandningarna så jag vet inte hur det funkar.

Fabrikatet är Dähnfeldt.

Bjornen
2009-08-14 01:25
#8

#7 Bovete och oljelin kommer att inte klara vintern om de sås på hösten och är bara ettåriga växter. Bovetet frostkänsligt. Cikoria är i princip tvåårig medan kärringtand är flerårig växt som vill ha sand eller grus.

[Ankanxxx]
2009-08-14 15:52
#9

Tack för alla råd!

Jag ska nog hålla mig till ettåriga varianter, för jag vill inte att det riskerar att sprida sig för mycket.

Seglarina
2009-08-15 17:42
#10

#7 Hm.. KOnstigt, jag har köpt påsarna i Stockholm. Är från ett danskt fölretag.

Dom jag köpt av kanske missade att det är för kallt i Sverige. Annars förstår jag inte. Påsen heter flerårig täckblandning.

Halvdansken
2009-08-15 17:53
#11

Bor du i zon 1 så borde det fungera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Seglarina
2009-08-15 22:22
#12

#11 Nä, det gör jag ju inte 2-3. Och Kärringtand jar jag ju redan på min magra moränäng så där har ju rätt. Ska slänga ut påsen till våren och se vad som händer.

Bjornen
2009-08-16 09:56
#13

Bovete och olijelin fungerar inte ens i Danmark och den är bara ettårig även om den sås vid Medelhavet. De kan dock fungera första året tills de fleråriga växterna kommer igång. Men det bör inte sås på hösten där det riskerar att bli kallgrader på vintern.

Vid riktigt varmt klimat kan sådd fungera på hösten (södra Europa).

Annons:
Seglarina
2009-08-16 14:14
#14

#13 Dom där fröblandningarna är kanske inte så bra. Trodde nog att fröfirmorna visste vad dom gjorde, men ack nej. Det går inte att lite på någon!Gråter

anki1
2009-08-16 22:20
#15

Jag har sått ringblommor och på min påse står  det  att de går att använda som gröngödning.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

helisa
2009-08-16 22:49
#16

#15 det stämmer bra det, mamma har gjort det, funkade jätte bra

Seglarina
2009-08-17 00:39
#17

Jag håller på att grava igen avloppet, ligger i ett grunt dike. Skulle ha gjort det för länge sedan, men nu blir det gjort. Har kommirt väldigt mycket ogräs under tiden. Jag har tänkt att det sedan ska bli gräsmatta där, men det kommer kanske att ta lite tid. Det är morän/sand.

För att inte ogräset totalt ska ta över igen tänkte jag att det vore bra att så gröngördning på moränsanden. Och att jag sedan kan läga på jord.

Vad tror ni, kan gröngödningen i någon mån sinka ogräset? Jag tar bort så mycket av rötterna jag kan nu, men det är ogörligt att lyckas ta bort allt.

Kankse naivt att tro det,Obestämd

Bjornen
2009-08-17 01:12
#18

Snabbväxande gröngödslingsväxter kan konkurrera med många växter. Men även ogräs kan fungera som gröngödslongsväxt.

anki1
2009-08-17 21:48
#19

OM jag förstått det hela rätt, så ska man vända ner ringblommorna när de blommat över. Är det så man gör? Först ska jag ta hand om frökapslarna för sådd nästa år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2009-08-19 14:37
#20

Alla växter kan fungera som gröngödslingsväxt. En del ger mera grönmassa och är näringsrikare. De som blommat och gett frön kan ge mycket plantor även nästa år på gott eller ont.

Annons:
anki1
2009-08-19 18:04
#21

Jag ska inte så ringblommor på samma plats nästa år, utan de ska få en helt annan växtplats, där de kan få komma år efter år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Torparmor
2009-09-06 12:05
#22

#21 Det gäller att du tar alla ringblomsfrön, annars självsår de sig


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ikna
2009-09-06 14:46
#23

#21 och 22 Och de plantor som självsår sig, kan man ju flytta dit där man vill ha dem. Flört

anki1
2009-09-07 17:58
#24

23, exakt. där jag tänkt mig ringblommorna har jag romersk riddarsporre (ettårig) och de blommar fint nu. Ska samla de fröna och så dem på ett annat ställe, De är så vackra med sina pastellrosa, blå och vita blommor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: