Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

Varför spricker de ?

2009-08-12 21:18 #0 av: fibro

Jag undrar: varför spricker tomaterna??

Våra plantor ger mycket tomater, men så fort de börjar bli röda så spricker de...Vi vattnar ordentligt så det borde inte bero på torka?? Det syns ingen ohyra på plantorna heller....

Så synd på så mycket goda tomter  Förvånad

Anmäl
2009-08-12 21:21 #1 av: ikna

Jag har för mig att det beror på ojämn temperatur. Det är bara att skära bort just där den är sprucken och sedan äta med god aptit! Glad

Anmäl
2009-08-13 08:52 #2 av: Bjornen

Ojämn temperatur med ojämn tillväxt eller kaliumbrist kan ge spruckna tomater.

Inte ska man skäära bort det spruckna. Hela tomaten är lika god om inte den har börjat bli dålig. 

Anmäl
2009-08-13 12:52 #3 av: fibro

Ok, tack....

Ojämn temperatur...hmmm...hur påverkar jag det...växthus???? Obestämd

Anmäl
2009-08-13 14:27 #4 av: Åsa S

Ex. genom att skugga och vädra då det är soligt och varmt så att dag och nattemperatur inte skiljer alltför mycket.

+Jag tycker man lättare får frukter som spricker ifall man vattnar på kvällen, så vattnar du på kvällen vattna på morgonen istället.

+jag tycker också att de spricker lättare ifall man vattnar för mycket så att det konstant är jätteblött i jorden.

(+vissa sorter spricker lättare än andra)

Anmäl
2009-08-13 15:16 #5 av: ikna

#2 Där mina spricker, blir det alldeles vitt och lite torrt, därför skär jag bort det.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.