Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8975 ggr
lisette
2009-08-13 22:22

flytta bär buskar?

har funderingar på att flytta två bärbuskar från ett hus till ett annat.

ena busken är röda krusbär och andra är amerikanska blåbär.

bör jag tänka på något speciellt när vi flyttar dem? när är lämligast att göra det?

kan ovanståede buskar placeras i pallkragar?

Annons:
Bjornen
2009-08-14 01:33
#1

Flyttningen bör ske i höst när de har tappat bladen.

Blåbär är kalkskyende.

Krusbär har ett mycket torkkänsligt rotsystem.

Solaika
2009-08-14 08:24
#2

#1 Innebär det att det är riskfyllt att flytta krusbärsbuskar? Har en krusbärsbuske som jag behöver flytta på men det kanske är bättre att flytta den i vår? Man kan ju plantera dem då så man borde väl kunna flytta dem då?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
2009-08-14 08:28
#3

Särskilt krusbär är mycket lämpligare att flytta på senhösten, då jorden är fuktig och håller fukten längre på våren om den inte är nyplanterad.

Vårplantering av buskar och träd innebär alltid att det behöver mera noggrann vattning på våren än höstplanterade. Vid vårplantering av krusbär kan några timmars vistelse i solen med bara rötter innebära stora skador på rötterna och i värsta fallet döden, särskilt om jordklumpen blir liten..

lisette
2009-08-14 14:06
#4

hur djupt bör man gräva då? vad ska man tänka på?

Bjornen
2009-08-14 14:14
#5

De ska stå på ungefär samma djup som tidigare och det bör finnas lite finare jord eller kompost så att de har något att växa i. Vid vårplantering riklig vattning och vid höstplantering ev. vattning för att jorden ska packas kring rötterna.

lisette
2009-08-14 14:17
#6

kanon! tack så jättemycket för hjälpen. =)

Annons:
Solaika
2009-08-14 17:55
#7

Oh, va bra. Då ska jag ta o göra om min rabatt o flytta krusbärsbusken nästa gång jag är ledig från jobbet.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
2009-08-14 20:08
#8

Flytta inte krusbärsbusken förrän den har tappat alla blad som t.ex i oktober.

rifla
2009-08-14 20:54
#9

tackar för tipset med krusbärs busken, behöver flytta min med. ska göra iordning välkoposterad jord med lite brunnet gödsel i.

mina fläderbärs buskar har inte tyckt om denna blöta sommar. de tappar färg och blad. gäller byte av ställe samma för dom med.?

Solaika
2009-08-14 23:58
#10

#8 Ah, tur du sa det. Tack tack :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Upp till toppen
Annons: