Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 6474 ggr
Seglarina
8/13/09, 9:48 PM

Vill inte ha in grannens gräsmatta.

Hej

Jag är ny här och har en gråga dirrekt.

Vi har en gärdesgård mellan våra tomter. För att slippa insyn har jag börjat plantera ett buskage på min sida. Häggmispel, Rönn, Ginnallalönn har jag planterat hittils.

Jag tänker mig en marktäckare som inte blir så hög under (10-20 cm). Jag kan ju inte klippa gräs då det blir besvärligt under buskarna och det annars blir meterhögt.

Jag kämpar mot rotogräs som kvickrot, tistlar och nässlor på min sida.

Jag försöker stoppa, eller i vart fall försinka spridningen av gräsmattan som grannen har genom att plantera täta perenner närmast staketet. Är detta en framkomlig metod tror ni, eller helt hopplöst? Vilken perenn/växt är i så fall bäst, eller har någon annat förslag?

Annons:
Seglarina
8/14/09, 1:06 AM
#1

putt

Woodland
8/14/09, 1:08 AM
#2

Jag tänker mig en marktäckare som inte blir så hög under (10-20 cm).

Detta kommer från en glad amatör.  Jag kan tänka mig två växter på raken här. (De måste vara ganska starkt växande för att kämpa mot kvickrot.)

1. Vinca minor kan bilda rätt så tätta mattor.  Den är vintergrön och blommar i blått eller vitt.  Den kan finnas i  flera färger - Jag tror det finns en sort med tvåfärgat bladverk.

2. En lite högre perenn är Bergenia.  Den är kraftig i växten, har vackra blommor och stort bladverk.  Den trivs i de flesta  typer av jord utom  kall och dåligt dränerad.  Vissa sorter får vackra höstfärger.  Den angrips sällan av sniglar eller andra skadedjur.

Det kommer säkert flera förslag . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Seglarina
8/14/09, 1:18 AM
#3

#2 Vinca minor, låter som vintergröna? Har jag tänkt mig, men tror att det ännu är för soligt för den. Det växer ju kraftigt som du säger.

kickboard
8/14/09, 2:58 PM
#4

Tror nog att du får lov att göra en avgränsning mot grannens gräsmatta. Gräv så djupt att du kommer lägre än gräsets rötter och sätt en markduk vertikalt och sedan någon form av stöd emellan innan din plantering tar vid. Perenner klarar inte att konkurrera med kvickrot i vilket fall som helst.

Halvdansken
8/15/09, 2:41 PM
#5

Precis som #4 säger så kan inte en kant av växter hålla gräset borta, det sprider sig ändå.

Woodland gav ett billigt alternativ i en tråd som jag själv kommer att använda mig av. Tryck ner en kant av svarta sopsäckar istället för markduk! Om det bara är in mot grannens tomt så behöver det ju inte vara så jättesnygg avslutning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rakuLotta
8/16/09, 6:18 PM
#6

Det finns ju även avdelare i plast som ser ut som en vinkel som man trycker ner/slår ner. den blir ju näst intill osynlig om du planterar växter och den är ju grövre än markduk och plastsäck så jag antar att den håller längre.

Annons:
Halvdansken
8/16/09, 6:23 PM
#7

Men det kostar betydligt mycket mer än svarta plastsäckar!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rakuLotta
8/16/09, 6:25 PM
#8

Jo, säkert, men jag tycker ibland att tid är pengar, om det håller längre så hade jag nog slått till på det. Bara ett förslag, upp till var och enGlad

Woodland
8/16/09, 6:57 PM
#9

#6

Jag har använt avdelare i plast och plastsäckar.  Men plast avdelarna håller inte tillbaka kvickrot och dyl.  De är rätt grunda.  Med en plastsäck kan man avgränsa rabatten circa 40 cm djupt om det behovs.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Seglarina
8/16/09, 7:31 PM
#10

Åhh… kan ni inte ge mindre arbetsamma förslag Glad

Jag provade faktiskt en sak i en annan del av rabatten som jag gjorde för ett par år sedan. Jag använde takpapp, vågade dock inte gräva tillräckligt nära staketet.

 Sen var jag väldigt dålig på att ränsa i rabatten, vilket gjorde att den växte igen.

Det borde ju egentligen fungera bra också, ha fortfarande kvar.

Jag får väl gräva dike och stoppa ner något.

Halvdansken
8/16/09, 10:52 PM
#11

Det är jobbigt med trädgård ibland!

Men ta en spade, stick ner den och vicka fram och tillbaka, och pressa mer plasten med en pille eller nåt. Behöver inte vara svårare än så. Kommer du ner 20 cm tar det det mesta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helisa
8/16/09, 11:39 PM
#12

vill man få lite hårdare plast att sticka mer i jorden kan man vika en tidning med plasten på båda sidor om tidningen, så gjorde jag och det funkar riktigt bra.

Seglarina
8/16/09, 11:44 PM
#13

Är det svarta sopsäckar ni talar om?

Annons:
helisa
8/16/09, 11:56 PM
#14

jag har andvänt plast från torvbalarna som jag har till hästarna, men svart sopsäckar går oxå bra. Glad

Woodland
8/17/09, 1:32 AM
#15

#13  ja, men byggplast går också bra och

#14's plast med!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: