Annons:
Etikettrosor
Läst 4755 ggr
anki1
2009-09-07 18:04

rosenplantering,

tidigare i somras köpte jag 2 Rosor, en romance och en louise odier. Nu har jag flyttat 2 andra Rosor som jag hade till dessa 2 första. en nina weibull och en liten gul, som jag inte vet vad den heter. Jag ska oxå flytta på min the fairy och swany, som ska få bo lite framför de andra. De är lite överväldigade av andra högra eväxter så att de inog inte får livsrumm själva. Det var samma med de Rosor som jag flyttade igår. Nu hoppas jag att de tar sig och att de får sitt växtrum att växa i. Jag tänker inte ha andra växter i den planteringen än Rosor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Halvdansken
2009-09-07 21:18
#1

Jag mixar alltid in lite bottentäckare och andra lite högre växter bland rosorna för att fylla ut. Olika klockor kan vara fint, men det finns massor. Många har riddarsporrar tex. Det får automatiskt stöd av rosorna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-09-08 08:31
#2

Vänta med flyttning av Rosor minst en månad.

anki1
2009-09-14 19:05
#3

Hade tänkt flytta de sista 2 rosorna i helgen som va. Men det bidde inte för spaden var upptagen på annat håll. Att vänta en månad blir svårt, för då åker vi nog inte ut så ofta längre. Jag har flyttat rosdor mitt i sommaren med lyckat resultat. De rosorna satt på platser de inte ville vara på och var inte satta efter konstens alla regler. Det är de rosorna jag nu vill flytta på igen. Där de är nu är lite för "överväldigade" av annan växtlighet och vill inte växa. Nu skall de få bo i en plantering, där det bara ska växa Rosor.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
2009-09-21 23:58
#4

De sista rosorna har flyttats till sin nya växtplats, nu i helgen. Jag ville ha det gjort innan vår värd stänger av vattnet inför vintern (sommarvatten) Jag ville inte hålla på och släpa på dunkar för bevattning. En av rosorna hade dåligt med rötter. Osäkert om den hade klarat sig på den gamla platsen ändå. Och förståss osäkert om den kommer att klara sig ändå. Den ska få extra skötsel, nu under hösten. som att den får vattnet som vi sköljer disken i. Så länge som möjligt. jag hörde idag om sk nematoder som kan förstöra rötter, kanske är det dom som varit i farten den som berättade det sa att hon brukar sätta tagetes vid rosorna, för det tycker inte nematoderna om. Kanske skall pröva det nästa sommar.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Halvdansken
2009-09-22 00:06
#5

Intressant det där med nematoder. Det är ju de som man använder i bekämpning av sk mördarsniglar. Men eftersom jag har läst att nematoderna kan vara farliga för vissa växter, så är jag tveksam att använda dem.

Är det skillnad på snigel-nematoder och växt-nematoder? Nån som har koll på det här?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2009-09-22 16:29
#6

Själv har jag hällt nematoder i jorden mot vivlar. Skulle göras nu och sedan en gång till i maj.

Annons:
Upp till toppen
Annons: