Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 22091 ggr
Jennix
2009-08-27 21:39

ta skott av succulenter

Jag skulle vilja ha lite tips om hur man bäst tar skott eller sticklingar av succulenter?

Zebrablad och Kalanchoe är också intressant. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Gunnell
2009-08-27 23:30
#1

Det beror lite på vilken succulent du syftar på. Vissa delar man, andra kan man ta sticklingar eller blad och rota.

Jennix
2009-08-27 23:42
#2

Ahh, OK. Då ska jag ta reda på vad dom heter. Nån heter taklök, tror jag. Lite rosagrön och ser ut som en stor blomma.

Vet du något om Zebrablad eller Kalanchoe?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
2009-08-28 08:59
#3

De flesta sticklingar från suckulenta växter behöver torka något (några timmar-flera dygn) före sättning i kruka. Taklökar och andra liknande platser kan tas en del som ibland har bildade luftrötter som sedan kan fungerar som riktiga rötter. Olika Kalachoe arter tas sticklingar elller storbladiga arter hela blad.

Gunnell
2009-08-28 09:55
#4

Zebrablad, om du nu pratar om den zebrarandiga Tradescantian, tar du sticklingar av. De är lätta att rota. Själv använder jag ofta torvbricketter som man ställer i vatten så att de sväller och sätter sticklingar i (eller frön).

Vilka succulenter vill du föröka?

rogerth
2009-08-30 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är ett annat exempel på att ta sticklingar från en succulent.

Succulenten Desert Rose (Adenium Obesum) är lätt att ta "sticklingar" av. Ta en vass kniv och skär snett av ett utskott (förgrening) på växten. Sätt den i ett ljusskyddat kärl eller vas med vatten. När sticklingen fått rötter är det bara att plantera.

Belöningen efter att ha lyckats är att få se de underbart vackra blommorna (se bild).

"Var dig själv - det finns så många andra"

Upp till toppen
Annons: