Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter

Kattor som älskar rosentry

2009-08-19 19:19 #0 av: gunsah

Hejsan!

Mina båda kattor är som besatta av stammen från en rosentrybuske som jag kapade ner för några år sedan. De kelar och leker med bitarna av den och så slickar de på änden där den är kapad. Jag undrar varför och om det han vara något giftämne i stammen också när bären är giftiga. Tacksam om jag kan få någon förklaring till detta.

MVH

Gunnar Sahlen

Anmäl
2009-08-20 09:16 #1 av: Bjornen

Rosentry är svagt giftig för människor och det gäller nog hela växten, men det är bara bären som anges som giftig då resten av växten är knappast attraktiv att äta..

Anmäl
2009-08-20 15:29 #2 av: catlins

Mina katter är likadana, de älskar stammen på tryn.

Anmäl
2009-08-21 01:03 #3 av: MaoMao

Jag har även den erfarenheten att katterna gillar rosen try...min katt drägglar riktigt när han biter på en pinne av den

Anmäl
2009-08-21 01:43 #4 av: Ann1

Finns Rosentry på vanliga plantskolor?

Anmäl
2009-08-21 08:46 #5 av: Bjornen

Rosentry är en vanlig buske (Lonicera tatarica Arnold Red eller Rosea) i handeln, men  är inte alltid rätt märkt utan det kan vara skärmtry (Lonicera tatarica Zabelii). Just nu är de väl sorter som inte är så populära som tidigare mode.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.