Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6595 ggr
pamina
9/8/09, 11:23 AM

Vad klarade sig från sniglarna i era odlingar?

Hej!

En del av det vi sådde åts upp blixtsnabbt så vi knappt han se att det ens grodde. Annat klarade sig betydligt bättre. Jag tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter. Vissa grödor kanske det är lika bra att strunta i om man har mycket sniglar och så kan man satsa på det som sniglarna finner mindre aptitligt. Jag skriver mindre aptitligt för inget blev helt lämnat ifred…

Dessa klarade sig hyfsat: Tomat, Musselsyska (Molucella laevis) Jätteverbena, Ruccola, Rödbeta, Mangold, Citronmellis, Timjan, Vädd

Dessa blev hårt åtgångna: Bondböna (ev även pga någon annan ohyra) Squash, Ringblomma, Huvudsallad, Jordärtskocka

Dessa blev totalt avätna: Rosésallad, Rosenskära, Morot, Tandpetarsilja

Squash och Jordärtskocka klarade sig pga att de växer så himla fort så att sniglarna inte hann med men det var tveksamt ett tag vem som skulle vinna. Vi blev efter halva säsongen tipsade av grannen om de små blå "Snigelkornen" och det var nog räddningen för att vi skulle få någon skörd alls. Nästa år satsar vi på dem från början och nematoder och sekatör-runda varje kväll!

Så - berätta hur det har gått hos er!

Annons:
Lill-Kisse
9/8/09, 7:42 PM
#1

Det gick bara bra. Någon huvudsallad skulle jag dock inte få för mig att så nu för tiden. Dylika läckerheter för sniglar får man avstå ifrån. En bra sak är att lägga ut bräder i närheten av grönsakslandet, för då vilar sniglarna där under och man vet var de finns, så de är bara att plocka bort. Det blev alltså i stort sett snigelfritt utan gift.

Bjornen
9/8/09, 11:03 PM
#2

De enda växter som helt ratas av sniglar är ormbunkar. Jag har inget problem med sniglar men däremot stora bekymmer med snäckor som förstör massor.

[Asta]
9/8/09, 11:09 PM
#3

Snäckor har vi i vår trädgård också. Mördarsniglarna har inte kommit hit ännu, vi får väl se nästa år.

[bejan]
9/9/09, 1:21 AM
#4

Det verkar nästan vara "lokalt" vad sniglarna sätter i sig.

Min vebrana slukade dom men lät mina ringblommor vara i fred lika så rosenskäran klarade sig. tomaterna ok. När jag läser olika rapporter om vad sniglarna föredrar på sin meny så varierar den. Dom verkar kräsna de små liven. Har både mördarsniglar och skogssniglar. Dom är lika otrevliga båda två!!!Skrikandes

Halvdansken
9/9/09, 1:26 AM
#5

Egentligen tycker jag att åkersniglarna är de västa. De är små, bleka och många. Jättesvåra att se, och inte så lätta att ha ihjäl.

Mördarsniglarna är stora, man ser dem pga färgen, och så hugger man dem mitt av. Åkersniglana gömmer sig under blad, man måste leta upp dem, och enda sättet att döda dem är att trampa på dem. Liiite äckligt, faktiskt.

De tar mer från mig än de andra tilsammans.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anki1
9/9/09, 6:16 PM
#6

Inte heller här är det problem med "mördarsniglar" eller hybrider. Har bara den vanligs skogssnigeln, och den är inga problem.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Woodland
9/13/09, 12:41 AM
#7

#5

Jag tar till ammoniaklösning när de gäller åkersniglar.  Den funkar på det andra sorter också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

pamina
9/13/09, 12:45 AM
#8

#5 Halvdansken: Då kanske det är sådana åkersniglar som har varit värst hos oss också. Jag trodde att de där små bleka eländena var baby-mördarsniglar!

Halvdansken
9/13/09, 1:05 AM
#9

Woodland, vad för ammoniaklösning? Slår du ut det, eller slänger du ner sniglarna i det så att de dör.

Pamina, bebismördarsniglar är mörka som sina föräldrar. De där bleka små sakerna (1 1.5 cm) är åkersniglar. De är vidriga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Woodland
9/15/09, 1:13 AM
#10

#9

Jag har testat fram och använt en blandning av teknisk ammoniak (24,5%) och vatten och sprejat direkt på sniglarna och runt om växterna som jag vill skydda.  Det är ett lätt sätt att ta hand om åkersniglar över ett större område. De dör direkt.  (Det är svårt att klippa dem för att de är så små.)   Jag använder en stor pump/ sprejflaska (ca 5 l) och blandar ihop 1 dl ammoniak till 28 dl vatten - 1:29  OBS!  Man måste vara ytterst försiktig när man blandar detta och alltid blanda ammoniaken utomhus.  Använd gummihandskar och skydd för ansiktet. Man skall undvika att spreja direkt på bladverket i rabatterna.

En man i USA sprejar en svagare lösning direkt på sina hosta för att skydda dem.  Men han använder 3%-ig ammoniak och 4 delar vatten till en del 3%-ig ammoniak.  Detta har jag läst men inte provat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Halvdansken
9/15/09, 11:23 AM
#11

Var köper man ammoniak?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Woodland
9/16/09, 7:41 PM
#12

Här i Sverige på byggmarknader eller hos färghandlare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Branneli
9/16/09, 10:34 PM
#13

Hos min kompis får feta-växterna vara ifred !!

Annons:
Upp till toppen
Annons: