Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3151 ggr
helisa
9/15/09, 9:57 PM

Känner mig duktig

Idag känner jag mig lite duktig, har haft ett litet ryck i trädgårdslandet och tagit reda på dillen och persiljan och fryst in den.

Sen vände den bit av landet där det är skördat o klart för i år. tror att det iaf är mer än halva landet vänt o klart för vintern.

Sen kom nästa ryck, kokade 10 liter lingonsylt ch rensade och förvälde 4kg svamp.

Annons:
Halvdansken
9/15/09, 10:08 PM
#1

Lägg ut ett tjockt lager kompost på det du grävt så det kan få arbeta i vinter.

Egentligen behöver man ite höstgräva, om man inte har hård lera som kan få frysa sönder.

Men visst känner man sig duktig!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

helisa
9/15/09, 10:29 PM
#2

har mest lera i landet tyvärr, men försöker förbätra lite varje år med gödsel, sand och gräsklipp

Maria
9/15/09, 10:51 PM
#3

#0 Det var inget dåligt ryck…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Branneli
9/15/09, 11:43 PM
#4

Åh, vilken skön & positiv känsla Glad

helisa
9/15/09, 11:50 PM
#5

man kan ju hoppas att den håller i sig ett tag Cool

Bjornen
9/15/09, 11:54 PM
#6

Lerjordar mår bra av höstgrävnig så att strukturen fryser sönder. Men höstgrävningen bör göras sent och oktober eller november är bäst. Då förstörs de plantor som kommer under annars kan de fortsätta att växa.

Annons:
helisa
9/16/09, 12:07 AM
#7

Finns inte sport mössa att gräva här i oktober/nov om du inte har traktor eller så, så det får bli när jag orkar o kan, ibland blir det inget alls

Bjornen
9/16/09, 9:48 AM
#8

Bästa effekten av höstgrävnig är att göra det dagen före tjälen kommer.

Halvdansken
9/16/09, 11:34 AM
#9

Alltså aldrig här nere i Danmark/Skåne.

Jag har nog inte upplevt tjäle sen jag var liten på60-talet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
9/16/09, 11:47 AM
#10

En funktion med höstgrävning är att de kompakta lerjordarna fryser sönder genom frostsprängning. Områden utan frost innebär höstgrävning näringsförluster som gör att höstgrävning är tveksamt om det inte skadar mer än nyttan med det.

anki1
9/16/09, 12:29 PM
#11

Vi håller på att gräva upp ett grönsaksland på tomten, det är tung lerjord, och där har aldrig varit grävt förut. Vi har även kompost jord att lägga på. Det är en hel del rötter ifrån älgört och dyl, som vi tänkte rensa bort till våren, innan vi sätter potatis och sånt. Vi åker inte ut så mycket efter oktober mån, så allt höstarbete får vi göra nu. Vi har inget hus på tomten, utan en husvagn. Och det blir väldigt trångt om hösten och vintern då. Bonden, som vi hyr av vill inte att vi bygger, för Norrtälje kommun kräver då att han har sk träkammarbrunnar eller tankar för "gråvatten" och han vill inte gräva för 250 tomter som han har. För att inte tala om alla bygglov han måste söka.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: