Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Trädgårdsarbete i största allmänhet

Känner mig duktig

2009-09-15 21:57 #0 av: helisa

Idag känner jag mig lite duktig, har haft ett litet ryck i trädgårdslandet och tagit reda på dillen och persiljan och fryst in den.

Sen vände den bit av landet där det är skördat o klart för i år. tror att det iaf är mer än halva landet vänt o klart för vintern.

Sen kom nästa ryck, kokade 10 liter lingonsylt ch rensade och förvälde 4kg svamp.

Anmäl
2009-09-15 22:08 #1 av: Halvdansken

Lägg ut ett tjockt lager kompost på det du grävt så det kan få arbeta i vinter.

Egentligen behöver man ite höstgräva, om man inte har hård lera som kan få frysa sönder.

Men visst känner man sig duktig!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2009-09-15 22:29 #2 av: helisa

har mest lera i landet tyvärr, men försöker förbätra lite varje år med gödsel, sand och gräsklipp

Anmäl
2009-09-15 22:51 #3 av: Maria

#0 Det var inget dåligt ryck...Glad

/Maria

Anmäl
2009-09-15 23:43 #4 av: Branneli

Åh, vilken skön & positiv känsla Glad

Anmäl
2009-09-15 23:50 #5 av: helisa

man kan ju hoppas att den håller i sig ett tag Cool

Anmäl
2009-09-15 23:54 #6 av: Bjornen

Lerjordar mår bra av höstgrävnig så att strukturen fryser sönder. Men höstgrävningen bör göras sent och oktober eller november är bäst. Då förstörs de plantor som kommer under annars kan de fortsätta att växa. 

Anmäl
2009-09-16 00:07 #7 av: helisa

Finns inte sport mössa att gräva här i oktober/nov om du inte har traktor eller så, så det får bli när jag orkar o kan, ibland blir det inget alls

Anmäl
2009-09-16 09:48 #8 av: Bjornen

Bästa effekten av höstgrävnig är att göra det dagen före tjälen kommer.

Anmäl
2009-09-16 11:34 #9 av: Halvdansken

Alltså aldrig här nere i Danmark/Skåne.

Jag har nog inte upplevt tjäle sen jag var liten på60-talet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2009-09-16 11:47 #10 av: Bjornen

En funktion med höstgrävning är att de kompakta lerjordarna fryser sönder genom frostsprängning. Områden utan frost innebär höstgrävning näringsförluster som gör att höstgrävning är tveksamt om det inte skadar mer än nyttan med det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.