Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3016 ggr
rifla
2009-09-10 16:45

flytta alpklematis

jag vill flytta min klematis, ska jag  klippa ner den ca 10 cm från roten? och är hösten en bra tid?

Annons:
Lill-Kisse
2009-09-10 21:14
#1

Jag räds inte att flytta växter när som helst under sommaren, utom när det är väldigt torrt och varmt. Men jag tar alltid hänsyn till när de blommar, för det verkar ha stor betydelse att inte störa med beskärning eller omplantering inför och under blomningen.

Att flytta växter på höstkanten fungerar ofta bra när det gäller sådana som har blommat över och närmar sig en viloperiod. Däremot ska man inte klippa bort en massa stjälkar och blad. Bladen behövs för näringstillförseln. Se också till att gräva upp en rejäl klump med rot och jord, så att de små (nästan osynliga) rottrådarna inte skadas eller rent av skärs av.

Bjornen
2009-09-10 21:29
#2

Vänta en månad så kan du flytta den utan några större problem. Skär ner en del som i alla fall skadas. Vid plantering under viloperioden behöver den inte skäras tillbaka så mycket. Men annars bör vedartade växter klippas ner lika hårt som det rotsystem man skadar. Vedartade växter flyttas under den lövfria tiden och allra bäst på senhösten.

Upp till toppen
Annons: