Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6599 ggr
Maria
8/28/09, 5:48 PM

Självsådd björk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En liten björk har kommit vid min lilla gräsmatta. Jag skulle tycka det var kul om den klarade sig. Är det någon som har tips inför vintern hur man kan göra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Gunnell
8/28/09, 6:11 PM
#1

Du behöver inte göra nåt alls. Björkar klarar sig ute i naturen så den borde klara sig hos dig. Skrattande

Maria
8/28/09, 7:19 PM
#2

OK tack, tänkte jag kanske behövde täcka den eller så då den är så "ung"Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/28/09, 8:18 PM
#3

#1 Fast när jag tänker efter så klarar ju sig inte alla unga träd i naturen heller eller…Obestämd. Bara under rätt förhållande så att säga, så tror du att jag bara kan låta den vara?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
8/28/09, 8:37 PM
#4

Den klarar sig bra själv, men det är väl frågan om du vill ha en stor björk som suger stora massor av vatten och näring.

Halvdansken
8/28/09, 8:41 PM
#5

Ja, tänk på att en björk kan suga upp 1000 liter vatten per dygn! De blir stora! Vi har 10 st på vår grund (3500 m2) och de stora är en 15 - 18 meter ca. Utan problem. Och större blir de. Plus att de grisar ner massor!

Om du inte har mycket plats så hade jag grävt upp den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/28/09, 8:45 PM
#6

Kan man inte "tukta" den? Jag hade förstås inte tänkt mig en bjässeObestämd men om man klipper den varje år???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
8/28/09, 8:47 PM
#7

Man kan knappast klippa en björk, de blir inte snyggt. Tror jag, vet inte hur det går om man startar när de är små.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
8/28/09, 8:56 PM
#8

Björk är nog ett av våra träslag som ogillar klippningen mest. Livslängden förkortas nog åtskilligt. Nu är det ju en vårtbjörk som tål det bättre än glasbjörken.

Gunnell
8/28/09, 9:00 PM
#9

Jo, visst kan man formklippa björk om man vill - eller hålla den nere genom att toppa den när man tycker att den är tillräckligt stor. Det blir lite Bonsaistuk över en sån björk och det vill ju till att man håller efter varje år om man väl har börjat klippa. Om man sen tycker att det är snyggt eller inte är ju en smaksak.

Fast att ha den i en rabatt kanske inte är det mest lyckade. Björkar behöver som sagt mycket vatten och stjäl mycket näring från omkringliggande växter.

Tilda-T
8/28/09, 9:50 PM
#10

Jag tror att björk är en av dom träslag som klarar det mesta, gör det bara inte när den savar på våren!

Skulle du bli less på den så dra upp den med rötter och alltså är du av med "skiten"!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Halvdansken
8/28/09, 9:59 PM
#11

Dra upp den!!

Vi sågade ner 2 jättebjörkar för nåt år sen och de rötterna gick många meter ut och var arms-tjocka! Det var bara att fräsa upp, nåt annat var omöjligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
8/28/09, 10:12 PM
#12

Tack för alla svar…tveksam vad jag ska göra… vi får se om den överlever vintern och ev. klippning.

Det är ju inte värre än att jag får ta bort den annarsFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bjornen
8/29/09, 8:59 AM
#13

Björk är ett träd som lätt får röta om de beskärs, vilket förkortar livslängden åtskilligt. Enligt litteraturen ska björk beskäras före december. Jag brukar rekommendera att inte beskära björk överhuvudtaget under perioden oktober-midsommar. Jag anser att beskärning endast ska göras i form av stamkvistning för att få en fin stam.

Annons:
Gunnell
8/29/09, 9:15 AM
#14

#13 Jomen som sagt, det är ju en smaksak det där att formklippa björkar. Jag har sett björkar som varit klippta som kuber och bollar… kan vara rätt dekorativt på rätt plats.

#12 Om du behåller björken ska du börja med att stamma upp den, alltså ta bort grenar efter stammen tills du har den höjd du vill ha på den. Sen formklipper du - under JAS-perioden (juli-aug-sept). Du kan ju alltid testa för som du säjer så är det ju bara att ta bort björken sen. Det kan var kul att laborera lite!

Bjornen
8/29/09, 10:39 AM
#15

Man ska inte ha någon brådska med uppstamning utan de måste vara ett antal år (kanske drygt 10) först för att få en stabilitet och man bör göra uppstamningen under ett antal år.

Upp till toppen
Annons: