Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 6841 ggr
ingridandrae
2009-08-29 19:04

Skötsel av exotiska växter

Förra året köpte jag 3 pepino och planterade i krukor. De bar säkert 50 frukter tillsammans. Jag fick stötta grenarna. Jag har haft dem i varmgarage under vintern, vattnat någon gång, ej klippt ner eller planterat om. I år har jag varken sett några blommor eller frukter. Hur skall jag sköta dem både under vintern och sommaren.

Jag satte i höstas en självferil kiwi i kruka. Flera stänglar har klängt iväg minst 1 meter men inga blommor eller frukter. Hur sköter jag denna växt?

Annons:
Åsa S
2009-08-29 19:20
#1

Pepinon hade nog mått bättre ifall de fått ny jord. Men det kan ju vara klimatet iår med som påverkat, jag har aldrig odlat pepino och är inte säker på vad som triggar igång blombildningen ifall det behövs någon speciell temp, korta eller långa dagar eller något sådant. Pepinon hör dock till potatisväxterna och de brukar må bra av ny jord och de brukar gilla att få en hel del gödning överlag.

Kiwi är mycket storvuxna klätterväxter, 1m tycker jag låter som inte så värst kraftig tillväxt kanske större kruka behövs + gödning under vår-sommar (ej nu).  Kiwi brukar normalt sett inte sätta frukt förrän runt år 4-5. Kiwi måste ha kall vintervila ifall man ska få igång blombildning (inget ljus behövs växten är lövfällande). Självfertila kiwisorter är tyvärr inte sådär jätteproduktiva när de bara har sig själva, man får större skörd + större frukter ifall man har en hanplanta i närheten.

ingridandrae
2009-08-29 22:21
#2

Tack för hjälpen! Vad bra att Du sa det där om två kiwi för nu hinner jag skaffa en till i höst.

Bjornen
2009-08-30 10:02
#3

Pepino är en växt som normalt växer i ett varmt klimat. Bästa förhållanden är varmt och ljust hela året. Som många växter så startar blomningen efter en liten tid "plågning" eller misskötsel. Liksom alla tomatväxter kan de lätt drabbas av ohyra vid dålig vattning.

Med så liten tillväxt verkar det vara miini-kiwi och inte kiwi.

Ahnna
2009-08-30 10:58
#4

Man ska inte läsa för fort… "Skötsel av erotiska växter" fick jag rubriken till. Skäms Foten i munnen

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
2009-08-30 12:36
#5

Man läser väl efter intresse och förväntningar

Ahnna
2009-08-30 14:36
#6

#5 Du tror att jag förväntar mig att hitta porr på ett trädgårdsforum? Knappast.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: