Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 17164 ggr
sehsojo
9/9/09, 7:40 PM

Prydnadsträd i skugga

Någon som har något förslag på prydnadsträd som klarar halvskugga - skugga (endast sol några timmar på kvällen)? Det bör bli max 3 meter högt.  Klarar sig klotkörsbär i skugga?

Annons:
Lill-Kisse
9/10/09, 9:04 PM
#1

Fruktträd brukar behöva sol, om det ska bli någon frukt.

Plantera Katsura. Den blir varken särskilt hög eller vid och verkar inte behöva så värst många timmar sol. Den har skira, hjärtformade blad i grönt, som övergår i gult och orange på hösten. Jag tycker att den är en prydnad för vilken trädgård som helst.

sehsojo
9/13/09, 12:21 AM
#2

Tack för tipset! Det var verkligen jättefint. Ska kika efter ett sådant!

Halvdansken
9/13/09, 6:12 PM
#3

Jag tycker att det verkar bli ganska högt. Kolla här.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
9/13/09, 10:31 PM
#4

Katsura kan bli stora träd men de finns ofta också i buskvariant. För mig har jag ingen ambition att det ska bli mer än ett litet träd.

Yvve
9/14/09, 6:26 PM
#5

jag har sett hängkatsura men den blir ca 5m..

katsuran luktar helt underbart nu när hösten börjar komma,,söt doft som brukar beskrivas som pepparkaka eller bränt socker..hmm!!

http://www.plantagen.se/-/utevaxter/lovtrad/Cercidiphyllum-japonicum-Pendulum/

sehsojo
9/14/09, 9:24 PM
#6

5 meter blir lite väl högt. Funderar just nu på en japansk blodlönn istället. Tack för alla svar!

Annons:
Lill-Kisse
9/16/09, 12:55 AM
#7

Det träd jag köpte ska bara bli 4 meter högt och det verkar stämma. Mitt är dessutom betydligt slankare i formen än det på bilden i länken ovan.

Jag kan berätta en kul detalj om doften på hösten. Katsura kallas "kuchenbaum" (= kakträd) i Tyskland för sin doft av bröd när löven förmultnar på hösten. Men det har jag inte märkt så mycket av…

Seglarina
9/16/09, 10:34 PM
#8

Har ett annat förslag, som jag funderar på den dag jag ska anlägga ett Woodland:

Acer Drummondii, Vitbladig skogslönn ska bli 3-4 meter och trivs halvskugga zon 5. Dom ljusa bladen borde lysa vackert i skugga.

Seglarina
9/16/09, 10:46 PM
#9

Ser att du redan köpt ditt träd, men tråden är intressant, så jag hoppas det är ok om jag fortsätter.

Såg ett litet fint träd i en slottsträdgård utanför Stockholm. Bladen var mycket gulgröna och flikigt solfjäderformade, ganska små (ca4- 5 cm) men mycket vackra. Växte skuggigt.

Har nu letat i mina trädgårsdsböcker, har för mig att jag sett det, men vet inte vad det är nu.

Någon som kan gissa vad det är?

Seglarina
9/16/09, 10:58 PM
#10

Hittade den!

Acer japonicum "Aureum" Gulbladig solfjäderlönn. Vill växa i halvskugga till skugga. Växer tydligen väldigt långsamt då det står i min bok att den efter 10 år är 0,8-1,2 meter. Med tiden blir den 2,5-3 meter.

Fanns bland buskarna.

Fantastiskt lysande gulgröna blad, det ska jag ha i mitt Woodland också.

TS Blir inte blodlönnen mörk i skugga? Men det kanske är poängen?

Bjornen
9/16/09, 11:42 PM
#11

De flesta (alla ?) rödfärgade blad får en svagare färg i skuggan.

Alla former av Acer japonica kräver väldränerad jord och trivs bäst i lite soligt eller soligt läge. De har begränsad härdighet (zon 0-3).

Seglarina
9/17/09, 12:30 AM
#12

#11 Konstigt då står det fel i min bok = halvskugga till skugga, zon 1-4. Gyllengula solfjäderblad som inte tål full sol utan ska odlas i woodlandets vandrande skugga står det.

Bjornen
9/17/09, 10:29 AM
#13

Överlag är alla gulbladiga växter lite mera solkänsligare än andra grönbladiga genom brist på klorofyll. Jag skrev "lite sol" som gäller de gulbladiga varianterna medan övriga vill ha det soligare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: