Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 3517 ggr
Halvdansken
2009-08-30 12:50

Id av ogräs - utan bild

Ni som är bra på vilda växter kan kanske komma på vad det är utan bild.

Jag hittade växten bakom garaget. 1 - 1.20 hög, ganska mörka blad, med ljusgula blommor i vippor högst upp. Jättesöt. Blommar nu, slutet av augusti (Danmark).

Eftersom jag inte är så noga med vad som kallas ogräs (plus att jag har gott om plats) så ville jag ta lite frön av den - den kan få växa i en del av woodlandet.

När jag skulle knipa av några frökapslar så fick jag världens chock. Så fort man rörde vi dem så sprätte de till, och vänd ut och in på sig så att fröna kastades ut. Först blev jag sk-trädd, trodde jag klämt på ett djur, men sen såg jag vad som hände.

Smart, fröna sprids ju över ett större område.

Nån som vet vad det är?

Ännu bättre, nån som har en bra sida där man kan söka på vilda växter? Den Virtuella Floran fungerar bara om man redan vet vad man vill slå upp på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Åsa S
2009-08-30 14:39
Halvdansken
2009-08-30 15:16
#2

Nästan, det var en släkting, Blekbalsamin.

Det enda som inte riktigr stämmer är att det står att den är låg till medelhög, och mina är alltså en meter.

Tusen tack Åsa. Jag har aldrig sett den förut.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Isatis
2009-08-30 17:49
#3

Halvdansk.

Kan jag få köpa några frön av dig?

Inger/Isatis

Vekka
2009-08-30 18:01
#4

Isatis, du kan få frö av mig om du vill,  jag har gott om dom i min trädgård :) när ser man att frökapslen är mogen att plockas? pma din adress till mig, så kan jag skicka när jag har fått av lite frö :)

Mina går också upp till 1m.

Halvdansken
2009-08-30 20:06
#5

Fixar du det vekka? Annars kan jag ta frön, inga problem!

Jag vet inte riktigt när man kan ta kapseln. Vissa sprätte upp, men inte alla. Ta de största… (?)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
2009-08-30 20:40
#6

Mina blekbalsaminplantor varierar från 2 dm till drygt 1½ meter. Den är överlag något lägre än springkorn som hos mig kanske når omkring 2 meters höjd där de är som störst.

Mörka blad har inte blekbalsamin utan snarare ljusgröna. Springkorn har dock lite mörkare blad men jag skulle inte vilja kalla deras blad mörka heller.

Blekbalsamin har sin hemort i Amerika. Springkorn finns vildväxande på rika lokaler i Sverige och borde väl vara lika i Danmark.

Annons:
Halvdansken
2009-08-30 21:16
#7

Mina har faktiskt ganska mörkt gröna blad, men det kanske kan skifta med växtplats? De står på en ljus norrsida, med kvällssol när solen kommit runt hörnet på garaget.

Fullständigt tossig plats om man läser vad den borde gilla. Det är torrt, och det ligger en massa bråte överallt, vi använder det som vi-lägger-det-där-sålänge uppbevaring. Men tydligen har ett frö kommit farande. Den har tryckt bort kirsen, dock!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Vekka
2009-08-31 01:49
#8

#7 hehe, mina växer också "helt" fel, inte särskilt blött o växer-översållar all veden, stockar, grenar, pinnar som ligger lite huller om buller, dom växer igenom, runt om, bakom, framför :) dom är nog på ett sammanlagt område av 5*3m + några ställen till.

Det är inte springkorn hos mig, stämmer inte alls med blommorna. mina har nog mellangröna blad, mer åt mörka hållet än ljusa hållet, blommorna är små men ack så vackra när man studerar dom närmre.

Jepps, jag kan sända isatis fröer :)

Upp till toppen
Annons: