Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6494 ggr
Joline
8/31/09, 10:56 AM

Bästa förutsättningen för klematis

Har köpt några olika klematisar. (summer snow, president och nån till storblommig) Vill ge dem rätt start.

Ska dom klippas ner vid planteringen och pincineras i vår?

Eller hur skulle ni göra?

Annons:
Lill-Kisse
9/1/09, 10:46 PM
#1

Olika Clematis kräver olika skötsel. En del bör klippas ner och andra inte. Kanske bäst att fråga där du köpte plantorna till att börja med. Vid planteringen nu på hösten skulle jag i alla fall inte klippa ned en nyköpt planta, utan vänta till våren om den ska klippas alls. 

Invänta expertisens råd om de olika varianterna du skaffat, för jag har tyvärr inte erfarenhet av dem du nämnde.

En detalj som jag lärt mig generellt är att man ska plantera någonting framför, som skuggar plantans rot och nedre del så att den inte tar skada av stark sol - för vi vill ju ha Clematis i söderläge.

Bjornen
9/2/09, 1:31 PM
#2

Storblomiga klematis trivs bäst i söder eller västerläge. De vill gärna ha någon skuggande växt som skuggar nederdelen av plantan alternativt att en sten används men den bör inte vara för nära plantan då den kan kyla rötterna under vintern för mycket. Storblommiga klematis klipps ner på våren i södra Sverige. I min växtzon sköter naturen om beskärningen och de fryser oftast ner till markytan och någon enstaka gång kan 1-2 nedersta dm ha överlevt vintern. Klipps inte på hösten utan på våren och då man ser vad som ev. har dött. De blommar på färsk ved.

Andra sorter klipps bara mycket sällan när de blivit för fula (vart 10-20 år). Dessa bör klippas på försommaren direkt efter blomningen. De blommar bara på gammal ved. 

Vid plantering planteras de något djupare än i krukan men det bör vara sand närmast rothalsen för att minska risken för vissnesjuka.

Joline
9/2/09, 10:40 PM
#3

Hade läst att man ska klippa ner dem till ett bladpar vid planteringen för att den skulle sätta mer kraft på att få ett bra rotsystem. Sen hålla den kort första säsongen av samma anledning.

Är det ingen som hört nåt liknande…?

Bjornen
9/2/09, 10:51 PM
#4

Det leder då inte att de får något kratigare rotsystem utom tvärtom. För att rotsystemet ska utvecklas bra krävs mycket gröna blad för att kunna bilda näring till rötterna.

Möjligen ska du ta bort blomknopparna som kräver mycket näring.

Joline
9/3/09, 5:41 PM
#5

Va bra…  Det känns liksom inge vidare att klippa av dom. En knopp finns det oxå, o den vill jag ju se slå ut…

Tack tack

Torparmor
9/5/09, 6:26 PM
#6

Det är skillnad på plantering på våren och på hösten. På hösten behöver alla plantor så mycket bladmassa som möjligt för att få näring till rötterna som Björn skrev


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Bjornen
9/7/09, 4:12 PM
#7

Det är ännu viktigare med blad på våren eftersom de skaffar mera energi till rötterna än på hösten. Visserligen har de större förmåga att bilda nya blad å våren, men energin tas från rötterna. All nedklippning av bladmassa är en påfrstning för rötterna och ger sannerligen ingen energi till rötterna. En nedklippning på våren ger en kraftigare och kompaktare växt men stärker inte rötterna det minsta.

För kraftig tillväxt kan ge mindre blomning och mera blad. En mindre misshandel av rotsystemet kan ge mera blomning. 

Vedartade växter skickar ner olika ämnen från bladen innan de ramlar av. Det är dock ingen stärkning av rotsystemet utan mera en lagring av energi till nästa år.

Upp till toppen
Annons: