Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 21401 ggr
TinaH
9/26/09, 8:57 PM

Murgröna

Hej

Jag var idag och köpte lite blommor.
Krysantemum, och murgröna, blev det.

Jag fågade om man kunde ha murgröna ute nu, och om den tålde frosten och så berättade jag att jag har en som hänger ute mot min vägg, och har hängt där sedan i maj/juni.

Så sa han: "tar du in murgrönan nu, så dör den med en gång för det kommer bli för varmt inne så torkar den i stället, och dör av det, den tål frosten och den tåler snön".

Men så kom min tanke nu… hur ska jag vattna så det inte blir is i jorden, eller ska man inte vattna den alls under snö/frost periden?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Annons:
ikna
9/26/09, 9:11 PM
#1

Jag har en murgröna utomhus hela vintern. Den står i en ganska stor kruka och har klarat sig så i tre år nu. Om du har liten kruka och vill skydda den lite, så kan du gräva ner den i marken (med kruka och allt), sen kan du lägga löv och granris eller liknande över den också som extra skydd. Min murgröna står inte under tak, så den får vatten uppifrån när det regnar. Skulle det bli en riktigt våt höst/vinter, ställer jag den under tak.

helisa
9/26/09, 9:43 PM
#2

Jag hade några ute i fjol som jag bara tog in på hösten, det var inga problem, jag har zon 4, tror inte murgrönan klarar att vara ute året om här, har samma plantor ute i år oxå, klurar lite på när jag ska ta in dom, fast dom är så stora så jag gruvar mig för att ta in dom Flört

TinaH
9/27/09, 1:50 AM
#3

jag bor i skåne, och vet inte vad man kan ha för zon här direkt….

mennågra -10grader blir det knappt sällan här nere på vintern. *S*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Halvdansken
9/27/09, 3:42 AM
#4

Ditt problem Tina, kommer att vara att hålla murgrönan där du vill att den ska vara. Den växer enormt här nere (jag bor i Danmark). Vi för en hopplös kamp och river upp massor, men den bara växer vidare. En reva som ligger på marken slår rot, och så kommer det nya plantor från den.

Vattna när du planterar, men snart kommer höstregnen (hoppas jag) så då behöver du inte tänka på sånt mer. 

Bekymra dig inte…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TinaH
9/27/09, 9:41 AM
#5

#4

hej

Tack för svar! :-)

Jag har den i en kruka på väggen hängandes ute.
Det kommer inte mycket regn på den.
Jag tänkte fylla på med en ny idag.

Men dem växer så det knakar och stormtrivs ute, verkar det som. Min har fått rikitgt tjocka stänglar.  *S*

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Luccy
9/28/09, 12:28 PM
#6

Tina du har troligen zon 1 i Skåne, härligt att få murgröna att växa så det knakar, sätt ner den i backen över vintern så den övervintrar bättre. Frost som kan ta krukan underifrån är nog inte så bra.

Annons:
TinaH
9/30/09, 3:28 PM
#7

# 6

Men kan inte frosten ta murgrönan i backen?

Det blir väll frost där med…..hmmm…..

Ja, jag vet inget, jag "kör bara mjölken" Skrattande

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Halvdansken
9/30/09, 3:31 PM
#8

Frost dödar inte murgröna, tyvärr…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

ikna
9/30/09, 8:06 PM
#9

Om den står i liten kruka och den är lite torr och det blir kanske 10 minusgrader, så kan den frystorka och då dör rötterna.

Halvdansken
9/30/09, 10:46 PM
#10

Jo, det är klart.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Luccy
10/1/09, 12:14 PM
#11

Frost på växt helt utan skydd är rena döden, gräver man ner den så har den skydd av först jorden o sen förhoppningsvis även av snö.

flaxss
10/1/09, 1:43 PM
#12

det beror ju på hur härdig växten är, och hur tålig den är. oftast är det inte frosten som dödar växten. tjäle blir det även i marken som i kruka.

problemt att övervintra i kruka är för torr eller för fuktig jord. och att det växlar mellan kyla och värme. inte frosten/kylan i sig (nu mnear jag normalt sett härdiga växter för zonen). jag övervintrade många väldigt härdiga buskar i kruka denna vinter och många av dom ruttnande vid rotstammen men grenarna klarade kölden utan problem lika så rötterna var friska. men senare så torkade ju allt in av att växten inte kunde få upp vatten och näring.lägst ca -10c. däremot klarade sig rosorna och väderkvarnsplam vintern i kruka men inte dom buskarna. så det är väldigt varierande resultat.

mina föräldarar övervintrar hosta i kruka och det har dom nog gjort dom senaste 10åren i skåne och dom hostorna klarar sig utan problem. jag tror växter som vissnar ner tål vintern bättre i kruka.

murgröna provad ejag och den överlevde vintern i kruka men tporkade in rätt så mycket på våren. så det kan nog vara bra att dne har fukt på vårvintern-våren och solskydd i form av ett lakan eller nåt.

mariatingsund
10/1/09, 3:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har murgröna i trädgården vid en betongmur eftersom vi har nivåskillnad i trädgården. Den ser halvdöd/död ut på våren, men när solen och värmen kommer, då kör den igång och blir hela muren vacker grön. Fast det var en murgröna som såldes som krukväxt till inomhus. Jag tror faktiskt att det finns olika sorter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
TinaH
10/6/09, 5:34 AM
#14

om jag inte vill gräva ner min murgröna, är det bättre då att den är för blöt i jorden, än för torr?

Jag har inte några rabatter kvar efter jag anlagde ny gräsmatta i våras. Mitt eget val, och så ska det vara enkelt och sköta en trädgård, jag har inte merän 15kvadrat tomt i mitt radhus, och då bestämde jag mig för att det bara skulle vara gräs, och blomster i urnor. :-)

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

Luccy
10/7/09, 1:36 PM
#15

#14 så bra förhållande du kan erbjuda är alltid det bästa. För blött så riskerar du att den ruttnar, för torrt att den torkar, men det kanske är bättre om du kan stödvattna, hm.

Upp till toppen
Annons: