Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 10323 ggr
lislena
9/6/09, 4:17 PM

Dahlia

Jag tog 2 st sticklingar från en dahlia i våras från moderplanatan. Dom har blivit stora och blommar jättemycket. Nu undrar jag hur jag förvarar dem under vintern. Dom har väl rötter nu, moderplantan har ju en lök som jag ska gräva upp och förvara under vintern…Foten i munnen

Annons:
kickboard
9/6/09, 4:21 PM
#1

Dahlior får knölar som ska grävas upp för vinterförvaring. Man kan lägga dem torrt i en sval källare tex. och ta fram dem i april/maj för förgroning inför en ny säsong. Dina nya plator har säkert också knölar redan.

lislena
9/6/09, 5:46 PM
#2

Tack så mycket….så då kan (sticklingarna) dahlian ha fått knölar vad bra…jag trodde att det bara skulle bli rötter på dem…

Nu till moderplantan….när jag tar upp den nu i höst innan frosten. Kommer det vara många knölar på den, kan man dela så att man får flera att sätta i vår….

Branneli
9/6/09, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag tar upp dahliorna när frosten "tagit dem". Gräver upp knölarna & tar vattenslangen, sprutar bort all jord. Klipper bort blommorna, sparar ca 20 cm stjälk. Låter knölarna torka i solen eller inomhus till de är torra. Sen lägger jag knälarna på tidningspapper i en trälåda. Förvarar trälådan under trappen i vår källare !!

Framåt maj så planterar vi ut knölarna i rabatten igen !!

Bjornen
9/6/09, 10:37 PM
#4

Många av dagens  källarförråd är för torra och då är det bra om jorden finns kvar som bevarar fukten i rötterna. På våren när knölarna ska förgros, kan dahlieknölarna delas. Det måste finnas en tillväxtpunkt (öga eller grodd) på varje del. Övriga lösa rotdelar äts lämpligen upp sedan de skalats och möjligen kokas lite försiktigt.

Branneli
9/6/09, 11:23 PM
#5

Knölarna som jag har kommer från min mormor & morfar….de har i sin tur fått dem av min mormors föräldrar !! Vet ej hur längt tillbaka i släkten de funnits….

Så som jag gör med knölarna har de också gjort.

I vår källare har vi värme på, har hall & sovrum därnere.

Framåt maj är det ca tio cm groddar på knölarna.

Fascinerande växt, dahlian Glad.

Försöker ta reda på denna dahlians namn, men söker fortfarande !!

Halvdansken
9/7/09, 1:24 AM
#6

Käkar du allting, Björnen?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Bjornen
9/7/09, 8:53 AM
#7

Jag äter många växter och särskilt de som är goda.

Allt är ätbart några få bara en gång.

Halvdansken
9/7/09, 11:50 AM
#8

Vad smakar Dalia som? Och hur kom du på att äta dem? Har aldrigt hört någon som gör det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
9/7/09, 2:24 PM
#9

Dahliaär ju sötpotatis eller en mycket nära släkting. Dahlierötter har jag ätit seda jag var liten.

lislena
9/7/09, 3:39 PM
#10

Oj så man kan äta Dahlia….Tack för alla svar här hur jag ska gå tillväga med mina Dahlier…..men äta dem det vågar jag inte…hihihi

anki1
9/7/09, 5:46 PM
#11

Jag trodde inte att dahliarötter var goda.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
9/8/09, 8:29 AM
#12

Jo de är riktigt söta och goda.

Pyttelite
9/10/23, 8:09 AM
#13

Veckor av plantering och en hel sommar av bevattning gav resultat – nu blommar 440 sorters dahlior i Lars-Anders Hermanssons trädgård. – De ger mig ett lugn, säger han. De närmsta veckorna når odlingen i Rinnane utanför Ed sin peak. Lars-Anders Hermansson odlar uteslutande för sitt eget nöje men tar gärna emot gäster – om de ringer först.

Läs mer här :

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nu-blommar-lars-anders-440-sorters-dahlior-i-dals-ed-haft-otrolig-tur[]()


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: