Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 2463 ggr
anki1
2009-09-22 00:05

Årets lökfrossa

Jag har köpt en hel del lökar nu i helgen 5 sorters tulpaner:Liljetulpan claudia,queen of night, vanliga tulpaner i blanade färger, fyllda tulpaner i blandade färger samt påfågeltulpan.blek klocklilja. azurlök, stäpplök. Tillsammans blev det ca 100 st. Tänkte börja sätta dom, men en granne sa att deras dotter som jobbar på plantagen hade sagt åt dom att det vvar för tidigt att sätta tulpaner nu. Det var för varmt, de skulle luras att börja växa. Och sedan när det blir kallt frysa ihjäl. Vad anser ni o det? Är det för varmt för att sätta lökar nu? Så jag har lagt dom mörka och väntar ett par veckor. Under tiden ska jag köpa påskliljor och pingstliljor. Det blir mycket att stoppa i jorden  nu i höst.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Halvdansken
2009-09-22 00:08
#1

Jag satte 130 lökar, bla tulpaner för ett par dagar sen. Tror inte att det skulle vara nån problem. Snarare att det är så torrt nu, så när det börjar regna så kan vattnet bli stående och lökarna ruttnar. Om man har lerjord (numera cement) det vill säga.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

lislena
2009-09-22 02:24
#2

Jag har också köpt en massa lökar.

Tulpan "toronto"

Tulpan "Blue Diamond"

Tulpan "Angelique"

Balkansippa "mix"

Balkansippa "Blue Shade"

Allium "Ostrowskianum"

Tulpan "Global Desire"

Bonuslökar "Botaniska krokusar"

[Asta]
2009-09-22 13:10
#3

Jag har några låga irisar. Kan man plantera dem i gräsmattan?

Lill-Kisse
2009-09-22 20:12
#4

# Iris är ingen lökväxt. Du menar kanske sådana med knöl?

Man kan plantera i princip vilka blommor som helst i gräsmattan. Sedan beror det på hur växten ser ut efter blomningen och hur man vill sköta gräsmattan efteråt. Man tvingas ta omvägar med gräsklipparen runt dessa blad och det ser kanske inte så snyggt ut. Som en kompromiss, kan man sätta lökarna i kanten av gräsmattan för att det ska se mindre ovårdat ut efter blomningen.

[Asta]
2009-09-22 21:00
#5

Inte vet jag. De hängde bland vårlökarna.

Tänkte mig lite som krokus och scilla. De kommer upp i gräsmattan men när de blommat över kör vi över dem med gräsklipparen. De här skulle bara bli 15 cm höga.

Lill-Kisse
2009-09-22 21:24
#6

#  Ja visst brukar många säga "lök" till vardags om iris, så det är väl därför de bjuds ut bland vårlökar. I vilket fall som helst, är jag tveksam till om de kan överleva sedan du kört över bladen med gräsklipparen. Det gör kanske inte så mycket om de är väldigt billiga eller man bara vill ha dem tillfälligt. Själv är jag så glad i iris, att jag gärna vill se dem komma igen och föröka sig.

Annons:
[Asta]
2009-09-22 22:16
#7

Jag är dessvärre inte jätteförtjust i dem, det var min lilla mamma som köpte dem (hon bor i vårt gårdshus och får också ha lite växter i trädgården). Jag tycker i och för sig att blommorna är fina, men de blommar så fort över och sedan blir det en massa "gräs". Åtminstone de jag sett, har inte sett så många sorter.

Får väl försöka hitta något annat ställe till dem.

Upp till toppen
Annons: